När vi på Fastighetsbyrån inledde vårt samarbete med Adviser Partner var det inte första gången jag jobbade med dem. Jag hade i två tidigare ledande befattningar haft hjälp av Adviser Partner så förväntningarna var högt ställda. När vi gick in i 2019 hade vi en historik av hårt arbete bakom oss. I snabb takt hade bolaget gått igenom ett ägarbyte, en snabb inbromsning på marknaden samt en stor generationsväxling bland mäklarna. Ovanpå detta befann vi oss i, och befinner oss fortfarande, ett omfattande paradigmskifte i mäklarbranschen. Jag såg ett stort behov av att under relativt kort tid (ett år) etablera en helt ny kultur i bolaget. Dels en jag själv kan stå bakom till 100% men också en som rustar bolaget och de anställda inför framtiden. Försäljning behövde bli en helt integrerad del av vardagen. Försäljning med hjärta och hjärna. Vår vision är att bli Sveriges mest rekommenderade bolag. För att kunna bli det behöver vi träffa väldigt mycket kunder. Både de som är i bostadsbytarfasen, men även de som precis varit där och de som är på väg dit. Vi är överens på bolaget att vi skall lyckas med detta utan att öka bemanningen linjärt. Bättre då att varje mäklare får förutsättningar för att göra fler affärer.

Så vi startade en resa mot att träffa kunder. För varje gång vi pratade om vikten av många kundkontakter ökade aktivitetsnivån. Under kvartal ett hade vi en aktivitetsnivå i linje med genomsnittet bland kedjans 250 kontor. Under kvartal två började vi öka och placerade oss bland topp tio. Kontoren som var före oss på topplistan hade många fler mäklare anställda, så omräknat per mäklare hade vi en enorm aktivitetsnivå. Kvartal tre blev det stora genombrottet. Vi placerade oss på topp tre i Sveriges största mäklarkedja. Och resultaten började komma. Den stora utmaningen med ett nytt team är att ha uthållighet och lita på att resultatet kommer. Och det har det verkligen gjort.

Samarbetet med Adviser-Partner har inneburit en högre medvetenhet kring försäljning hos mäklarna. Vikten av säljträning, struktur och hög produktivitet har också förtydligats och börjar bli en alltmer naturlig del i vår vardag. Att jag själv också jobbar individuellt med att bli en bättre säljchef och ledare är självklart. För om gruppen utvecklas måste också jag som ledare utvecklas med dem.