Adviser Partner Insikt är vår djupare förståelse över vad som sker just nu inom försäljning. Insikten är något som vi, genom att följa, studera och själv prova, lärt oss, och som vi inte fullt ut förstod tidigare. Och kanske kan vår insikt, ge dig en insikt eller något konkret att prova, som kan öka din försäljning?

Bra, bättre, bäst? Eller dålig, sämre, sämst? Vår insikt för januari handlar om inställning, motivation, syfte, meningsfullhet och att ta handling på väg mot ett uppsatt mål. För visst är det så, att med högmotiverade personer som regelbundet sätter meningsfulla mål som fyller ett syfte, så blir både måluppfyllnaden hög och samtidigt har du ett lag i världsklass. För hur många Försäljningschefer kan luta sig tillbaka på en grupp säljare som har ett sådant beteende? Och hur många Försäljningschefer är ens så själva?

Vår insikt så här i början på året handlar om att ens ha ett mål, än mindre att sätta det och kunna följa upp det på ett vettigt sätt. Att sätta egna, personliga mål, i sitt liv vare sig det är privatlivet eller arbetslivet, görs i bästa fall slentrianmässigt utan något hjärta inblandat i beslutet. Att sätta mål, blir många gånger, att ge säljarna sin årliga säljbudget och sedan hoppas att de gillade sin budget (som nu kallas för mål) och att ”målet” nu kan inspirera säljarna så att det gör sitt yttersta och bästa, för att inte bara göra det de ska göra bra, utan även bättre och kanske till slut bäst…

Men ett mål utan ett syfte, det vill säga varför ska målet nås och på vilket sätt berör det mig som säljare på en nivå utöver ”bara pengar”, skapar steget efter som kallas för meningsfullhet. Något som är meningsfullt att göra, blir en pågående motor för min motivation. För vi vet att ett mål, där det inte händer så mycket i faktisk handling som ska leda mot målet, sker i avsaknad av motivation för den som ska göra det som krävs för att vi ska nå målet. Och eftersom motivation sätter saker i rörelse, så behöver motivationen vara hög i början. 

Hög i början men inte nödvändigtvis under hela resan mot målet. För motivation, precis som växlarna på en racer-cykel, behöver kompletteras med nästa kugge att växla över till efter en stund och detta nästa, är disciplin. Disciplin, denna fantastiska förmåga som ytterst handlar om att göra det man ska göra, vare sig man vill eller ej, på utsatt tid, är en okänd superkraft att ta till när motivationen tryter. Och att den tryter, efter ett tag, är inget att bli orolig för utan snarare något att välkomna! För där motivationen blir svagare, tar disciplinen över och blir starkare. 

Att kunna göra det man ska, oavsett om man vill eller ej, i tid, skapar fortsatta resultat. Och som vi alla sett under åren som gått: att göra något som känts utmanande och krävt disciplin för att lyckas med, skapar nästa kugge att växla över till och det är glädje. För visst kan man fortsätta på sin resa mot ett uppsatta och meningsfullt mål, på ren glädje under perioder? För att det just nu är kul!

Vilket gör att vi en stund senare är tillbaka till motivationen. Det är kul och ger resultat, vem skulle inte bli motiverad av det? Faktum är att motivation, mitt i en resa på väg mot ett mål, mänga gånger är högre än vad den var i början för nu vet vi att det faktiskt…kanske kan gå vägen! 

Om ovanstående är en beskrivning av hur rätt mål är kopplat till rätt beteende och om vi tror att konsten att sätta ett mål och sedan faktiskt nå det också, är något som skulle få varje person som gjorde det på rätt sätt, att producera och sälja mer än vad de gör idag så blir den uppenbara frågeställningen: varför lär vi inte oss själva och våra säljare hur man gör detta? 

Och om någon som läser detta tänker ”såklart, det gör vi ju varje år med våra säljare, vad är det för insiktsfullt i vad Adviser Partner skriver” så är den egentliga insikten följande: för få företag, organisationer och personer jobbar med att sätta mål, på riktigt. Och alla som vill bli bra, bättre, bäst, behöver se sig själv i spegeln för att hitta den missade pusselbiten: hur man sätter mål och faktiskt når dem också.

Resultatet av för få meningsfulla mål är lägre motivation än önskvärt. Låg motivation ger lägre aktivitetsnivåer med sämre kvalitet. Kort sagt: vi presterar under vår egentliga potential. 

Redan nu har vi alla sett vad lösningen är. Det är dags att börja jobba med individuella målsättningar som tickar i alla boxar för hur detta kan maximeras! Gör detta och du kommer att få medarbetare som presterar på en ny, högre nivå än vad du någonsin sett tidigare. Vår insikt är att träning i att sätta mål, är rejält underskattat och därför, underanvänt. Det kanske är något just du och din organisation ska bli allra bäst på?

Tveka inte att höra av er till oss om ni behöver hjälp att anpassa er försäljningsavdelning till rådande läge.

Bli kontaktad!

Eller maila oss på expansion@adviser-partner.se