AP Insikt är vår djupare förståelse över vad som sker just nu inom försäljning. Insikten är något som vi, genom att följa, studera och själv prova, lärt oss, och som vi inte fullt ut förstod tidigare. Och kanske kan vår insikt, ge dig en insikt eller något konkret att prova, som kan öka din försäljning?
Att det är viktigt att vara snabb, handlingskraftig och modig har för oss alltid framstått som ”klart-som-korvspad-sant” men ändå har vi inte förstått det fullt ut tidigare. För det är nu, i en extrem situation, som det blir extra tydligt, vad som verkligen är helt vitalt att ha koll på, och vad som kanske bara är trivialt när allt vägs samman. Och just nu finns det knappast något som är viktigare än att vara snabb…
För att vara snabb, som företag, betyder att du kommer att vinna över dina konkurrenter, som är långsammare än dig. Att vara snabb, är en fantastisk egenskap! Inte bara att det är en fantastisk egenskap, det är i det närmaste en helt okänd faktor som konkurrensfördel! Tänk så här: ni agerar på en marknad. Ni har, som företag, en del av marknaden, men långt ifrån hela marknaden. Det innebär att det finns marknadsandelar att ta. Så långt är alla med.
Frågan blir då: Hur tar man fler marknadsandelar? Genom att vara snabb! Att vara snabb har visat sig vara ett av de säkraste och bästa sätten att göra det på.
Snabbare service, snabbare svar på mail, snabbare samtal tillbaka till kunder som ringt, snabbare offerter när kunderna vill ha det, snabbare leveranser av det som beställts…listan på olika sätt att vara snabb, kan göras lång men allt som är snabbare, upplevs som bättre av omvärlden. Att vara snabb, är att vara ytterst kompetent inom sitt område. Och kunder betalar för kompetens med lojalitet och ambassadörskap.
Nu när marknader vänds upp-och-ned inom ett par månader, så måste man också vara snabb internt för att överleva. Och är man riktigt snabb, så växer man istället, när konkurrenterna är tappar tempo och sitter stilla. En del företag har suttit och väntat och en del företag har gasat…vilka företag mår bäst när vi nu börjar summera 2020?
Frågan är egentligen inte om det är bra att vara snabb, det är mer eller mindre uppenbart…frågan är egentligen: hur blir man snabb? Jo, genom att vara handlingskraftig! Vad är det för något? Att vara handlingskraftig är att vara tillförlitlig i att utföra saker och ting. Vi kan alla lita på, och utgå ifrån, att en handlingskraftig person, gör saker som denne sagt att den ska göra eller som vi har skäl att tro att personen borde göra. Eller helt enkelt bara gör, fast vi inte var beredda på det. Handlingskraftiga personer skrider till handling, om och om igen.
En handlingskraftig organisation, gör också saker och vi kan vara helt säkra på att de kommer att fortsätta göra saker, både utlovade saker eller sådant som dyker upp utan förvarning och måste hanteras, där och då! Alla, och då menar vi alla, ser upp till personer eller organisationer, som vi upplever som handlingskraftiga. Det är som att handlingskraft, är en gyllene egenskap att ha, oavsett kultur, nationalitet eller omständighet. Och just nu är maximal handlingskraft the-name-of-the-game. Gör, och gör mer, och var den som man kan lita på alltid fattar beslut och följer vad ni har beslutat. För med handlingskraft, så får ni snabbheten på köpet.
Sista frågan blir såklart: vad krävs det för att bli rejält handlingskraftig? Jo, då måste man vara modig. För få är modiga och för många ”spelar säkert”. Men att spela säkert kan ofta vara ett tecken på motsatsen till modig…feg! Och att vara feg, har ingen vunnit viktiga matcher på att vara. Istället ska du kalibrera ditt mod med…att vara rädd!
Ja, du läste rätt. Att vara modig och rädd på samma gång gör att du gör saker utöver vad du tidigare klarat av (modig) men du är inte dumdristig eller har spelar bort alla pengar du har. Rädslan får dig att se konsekvenser tydligt och modet får dig att agera, bortom din rädsla. När du agerar bortom din rädsla, så växer du som människa.
För att en organisation ska växa så krävs det minst 15 procent personer som har ovanstående egenskaper. Se till att du är en av dem eller lämna plats åt dem som är mer lämpade. För vår insikt är att det finns marknadsandelar att ta, lättare än på flera decennier, för de som är snabba, handlingskraftiga och modiga.
Tveka inte att höra av er till oss om ni behöver hjälp att anpassa er försäljningsavdelning till rådande läge.
Eller maila oss på expansion@adviser-partner.se
Recent Comments