AP Insikt är vår djupare förståelse över vad som sker just nu inom försäljning. Insikten är något som vi, genom att följa, studera och själv prova, lärt oss, och som vi inte fullt ut förstod tidigare. Och kanske kan vår insikt, ge dig en insikt eller något konkret att prova, som kan öka din försäljning?
Nya snabba omställningar kan få vem som helst att se samma sak som tidigare, men nu ur en helt ny synvinkel. Och med en ny synvinkel, så syns plötsligt nya saker. Saker som funnits där hela tiden, men vi har inte sett dem helt enkelt. Varför har vi inte tittat annorlunda? För att vi inte behövt titta på andra sätt eller för att vi inte orkat skulle kunna vara två anledningar, men det finns säkert fler. Oavsett…en säljavdelning ser lite annorlunda ut nu, än för 12 månader sedan…oavsett bransch!
Vad som blir särskilt tydligt är hur viktigt det är att ha en plan! I goda tider så flyter allt på och kanske man har så mycket att göra att det inte finns tid och lust för att sitta och planera. För vem behöver det, när businessen är superhet? Men som befälen skrek efter oss enkla beväringar under vår militärtjänst: ”endast den förberedde överlever” så är vi nu i ett läge där vi inte har råd att slarva och gå fel. Vi behöver en tydlig plan för vad som nu ska ske med vår säljavdelning.
Oavsett om vi går bättre än någonsin, tack vare den nya verkligheten, eller kämpar för vår överlevnad på grund av samma skäl, så är det inte läge att vara slarvig och utgå från hur det var förr. För säljavdelningen som går som tåget, finns det uppenbart ett gyllene tillfälle, som kanske inte kommer tillbaka på 20-30 år, att totalt köra ifrån eller varför inte krossa våra konkurrenter. Kort sagt, ett läge ”once-in-a-lifetime” (eller ett arbetsliv åtminstone), och det ska vi såklart ta tillvara på bästa möjliga sätt, allt annat är för dåligt.
På den andra sidan av spektrumet så har vi de som just nu, kämpar med näbbar och klor, för att kunna överleva eller hålla siffrorna på en rimlig nivå åtminstone. I ett sådant läge vill vi inte agera kortsiktigt eller vårdslöst. Inte heller som enskilda individer eller ensamma satelliter utan som ett starkt team med en gemensam idé om vad vi ska åstadkomma och om möjligt än viktigare: hur!
En plan är en smart idé som beskriver hur man gör för att nå ett, nytt, önskat, förbättrat tillstånd än vad man befinner sig i just nu. Varken mer eller mindre. Oavsett nuvarande tillstånd, så finns det alltid något bättre att sträva emot. Och att sträva uppåt, är något av det viktigaste en individ och en grupp kan göra. För utan strävan uppåt, med en förförisk känsla av att vi är klara eller att det inte blir bättre än så här, så kommer individen eller gruppen, sakta till en början, men med en allt ökande hastighet, blir sämre och sämre och sämre…tills det är försent att göra något åt.
Adviser Partners insikt är att planens betydelse markant har ökat eftersom marknaden, för de flesta, har förändrats extremt fort på väldigt kort tid, vilket gjort att det uppstått en uppsjö av möjligheter. För i alla kriser, finns det lika många möjligheter om man förvaltar krisen rätt. En bra förvaltad kris, kan i många fall vändas till en språngbräda upp till nästa nivå, en nivå vi inte varit på förut. Och detta språng, kan ske slumpmässigt i en kris eller så kan det ske…planerat!
En plan är inget stort och tråkigt dokument som ingen orkar läsa ut en ”rakt-på-sak-beskrivning” av vad vi vill skapa för något, samt stegen dit, noggrant nedskrivna och med ansvar för att få varje del gjort, fördelat till en ansvarig person med ett tydligt datum när det ska vara klart.
Låt inte en plan bli ett monster av komplexitet som ingen vågar gå nära, utan låt planen vara det den är till för: en tydlig karta, som visar vilka steg ni ska ta och göra, för att komma dit ni kommit överens om. Ju fler som känner till, accepterar och är delaktiga i planen, ju mer kraftfullt och resolut blir ert agerande.
Och vem kan stoppa en sådan grupp från att nå sin destination?
Tveka inte att höra av er till oss om ni behöver hjälp att anpassa er försäljningsavdelning till rådande läge.
Eller maila oss på expansion@adviser-partner.se
Recent Comments