Vi på Adviser Partner hoppas alla har en fantastisk sommar. De av er som fortfarande är lediga, njut. De av er som är tillbaka och har börjat jobba, välkomna tillbaka.
Nu börjar andra halvlek på 2021! Vi ser väldigt mycket fram emot att få träffa alla ni, toppsäljare, superförsäljningschefer och grymma VD:ar på möten, konsultationer, träningar och andra spännande saker som ligger inbokade i kalendrarna.
Vi börjar säsongen med att bjuda på en insikt vi hade om webmöten under början av sommaren.
Adviser Partner Insikt är vår djupare förståelse över vad som sker just nu inom försäljning. Insikten är något som vi, genom att följa, studera och själv prova, lärt oss, och som vi inte fullt ut förstod tidigare. Och kanske kan vår insikt, ge dig en insikt eller något konkret att prova, som kan öka din försäljning?
Fortfarande inte där? Det är en tanke som slår alla oss konsulter på Adviser Partner varje vecka när vi träffar nya företag som vi inte arbetat med. Fortfarande, efter mer än ett år av relativt nedstängda arbetsplatser och där webbmötet totalt dominerar hur svensk säljkår nu bearbetar sina kunder och fortfarande, är det övervägande antalet webbmöten, av riktigt dålig kvalitet.
Då menar vi inte kvaliteten på överföringen eller att bild och ljud hackar. Det vi menar är det säljtekniska genomförandet av mötet. Efter mer än tolv månaders genomförande av webbmöten så är de flesta säljorganisationer och säljare fortfarande ”inte där”. Inte på den plats där ett webbmöte genomförs lika professionellt och med samma inlevelse och engagemang som tidigare gjordes på fysiska mötet.
”Fortfarande inte där”
”Fortfarande inte där” betyder att vi på Adviser Partner, om och om igen, när vi träffar nya företag att hjälpa, slås av att bolaget och dess säljare, inte sett webbmötet som en fantastisk möjlighet att sticka ut och verkligen köra ifrån sina konkurrenter utan istället tuffat på med samma trötta och faktiskt, i många fall, riktigt dåligt genomförda webbmöten.
Det finns alltid ömma tår att trampa på och någon pekar säkert finger och skriker ”orättvist” när vi är så ofina att tillåta oss att vara lite gnälliga men om det ligger något i ovanstående så är ju den uppenbara frågan: Varför? Varför har inte säljare och säljledning, redan för ett år sedan, samlats internt för att lösa den helt avgörande frågan: Hur maximerar vi våra webbmöten? Hur gör vi dem, på det absolut bästa och mest effektiva sättet där vi får maximal respons och försäljning från våra potentiella kunder eller våra befintliga kunder som vi vill sälja mer på?
Istället har många rullat på genom att göra mötet lite som man känner för, oftast på samma sätt som man försökt göra det tidigare, på plats hos kunden, men nu i ett helt annat format, på en helt annan scen. Kort sagt: samma lösning i en helt ny terräng. Att det inte blir speciellt bra behöver man inte vara raketforskare för att förstå. Och det enda som räddat eländet är att kundernas förväntan, över året, har kommit att bli så låga att det knappt reagerar längre när de utsätts för riktigt dåliga kundbesök.
Webbmötets möjligheter
Med vilken rätt har vi att gnälla på andra? Samma rätt som vem som helst antar vi, men vi har också gjort något åt det hela, tidigt och kontinuerligt. Under Q2-20 så bad vi alla att ”samla på sig erfarenheter och insikter kring webbmötets logik och möjligheter” så att vi kunde ha ”Hur genomför man det optimala webbmötet” som tema på vår augustikonferens. Från den konferensen och framåt till dagens datum så har vi löpande följt upp det vi tog fram då, och korrigerat oss efter det att vi sett att vissa hypoteser inte har hållit och att vissa sätt att göra det hela på, har varit så bra att vi kunnat uppdatera vår standard för hur vår säljprocess ska se ut. Kort sagt: vi agerade tidigt och försökte bli bättre på det vi gör! Varför då? För att vi vet, på alla nivåer av medvetande, att vi är långt ifrån ”klara” och alltid kan bli bättre. Mycket bättre.
Att vi gjorde som vi gjorde kanske ligger i linje med förväntansnivån på ett företag (Adviser Partner) som i tjugo års tid tänkt på en enda sak: hur kan vi öka försäljningen för oss och våra kunder? Men samtidigt, med alla de duktiga och hårt arbetande, tiotusentals säljare där ute, bara i Sverige, varför har så få säljorganisationer satt den frågan, det optimala webbmötet, högst upp på sin agenda att ta tag i, när vi alla förstått att det kommer att vara en aktuell fråga under lång tid framöver?
Vår insikt är att för få säljorganisationer rannsakar sitt beteende och kontinuerligt försöker att utvecklas. Vår insikt är att för få har synen att ”vår säljorganisation är vår affärsmässiga fördel gentemot våra konkurrenter” och istället nöjer sig med att ”rulla på som inget har hänt”. Svensk säljkår är bra, där råder det ingen tvekan, men få – om ens någon är klar. Vi kan alla bli mycket bättre. Och den insikten, gör oss åtminstone, inspirerade.
Låt inte vår gnälliga ton hindra dig som läser det här, och kanske känner igen något av det vi beskrivit, att gå till handling. Se er själva i spegeln och inse, att för varje ny svår utmaning eller kris, så finns det en lika stor möjlighet att ta vara på. Möjlighet med webbmötet är att fortfarande så är positionen ”göra fantastiska webbmöten” inte tagen i de flesta branscher och om ni lägger ned det hårda arbete som krävs för att öka er och era säljares kvalitet i webbmötet, så kan det bli extremt lönsamt och ge högre resultat än nästan någonting annat just nu. Ta chansen, för den är inte här för evigt!
Nu börjar andra halvlek, vi ser verkligen fram emot Andra halvan av 2021, välkomna tillbaka och ha en riktigt bra start på andra halvlek.
TEAM Adviser Partner
Tveka inte att höra av er till oss om ni behöver hjälp att anpassa er försäljningsavdelning till rådande läge.
Eller maila oss på expansion@adviser-partner.se
PS: Om du är försäljningschef eller VD och vill delta på ett kostnadsfritt webinarie där vi visar exakt hur ett digitalt kundbesök ska genomföras kan du boka in dig på nedan länk.
Recent Comments