Ett riktigt bra säljmöte gör all skillnad. Varje Försäljningschef bör åtminstone ha ett säljmöte per vecka samt ett månadsmöte per månad. Till detta kan det komma kvartals- och halvårsmöten och definitivt ett årsmöte. I en artikelserie om fyra delar visar vi exakt hur de bästa säljcheferna gör för att alltid, alltid använda veckans viktigaste möte till att skapa högre försäljning. Här är del 1. 

Ett säljmöte är ett produktionsmöte där syftet är att starta igång produktionen för veckan. Ett försäljningsmöte ska därför påbörjas så tidigt som möjligt i förhållande till den period som mötet gäller. Om ett företag har sin försäljningsvecka, måndag-fredag, ska säljmötet genomföras på måndag, så tidigt som möjligt. Detsamma gäller ett månadsmöte, så tidigt som möjligt på den aktuella månaden. Kom ihåg syftet med mötet: Att få igång hög produktion!

Eftersom en säljare producerar försäljning, så bör mötet ha ett starkt fokus på att prata försäljning. Ett säljmöte har inte som syfte att prata om vad som hände i helgen eller andra icke-produktiva ämnen, utan det är där veckans försäljning och framgång påbörjas. 

För att förstå upplägget av ett säljmöte, oavsett om det är ett veckomöte, månadsmöte eller årsmöte, så kan konceptet kring ”hatten” användas. T.ex. det är ett säljmöte och vi gör saker och ting på säljmötet, frågan är, vad ska vi få ut av säljmötet? Genom att använda sig utav ÄR-GÖR-FÅR konceptet blir det hela tydligare.

Ett användbart FÅR (slutresultat) vi vill uppnå för ett veckosäljmöte skulle kunna vara: 

Engagerade och entusiastiska säljare som når sitt veckomål.

Eftersom den skicklige Försäljningschefen coachar sin personal efter, och i första hand är intresserad, av vad säljaren producerar (säljer) per vecka så skulle ovanstående kunna användas. Vidare önskar Försäljningschefen att sina säljare är engagerade och entusiastiska när de lämnar rummet där försäljningsmötet hållits. 

Nästa vecka berättar vi mer om hur du genom att göra perfekta säljmöten går tillväga för att uppnå: 

Engagerade och entusiastiska säljare som når sina veckomål. 

Tveka inte att höra av dig till någon av våra Sales Expansion Specialists om du också vill titta på hur du bäst ökar ditt bolags försäljning. Maila oss på expansion@adviser-partner.se eller hitta våra direktnummer här.  

PS! Du har väl inte missat att Adviser Partner i november håller Nordens största Event kring referensförsäljning. Referral Sales Summit 2023. 

Läs mer och boka din plats genom att klicka på knappen nedan. (Fler vill komma än vad vi kan ta emot så boka din plats redan idag).