– Hur hårt måste man jobba för att få rätt resultat?

Hårt arbete lönar sig fick man lära sig som barn. Och det stämmer. Ofta men inte alltid. Att jobba hårt, vilket nödvändigtvis inte betyder fler timmar än andra, har nästan fått en negativ klang. Det är klart att det är viktigt att jobba, men det får inte gå ut över att lämna barn i ”rätt tid”, hämta hunden från hunddagis, hinna spela paddel på lunchen, gå på gym tre gånger i veckan. Vilket i sak inte är fel, men är det verkligen på arbetstiden allt detta ska ske?

Mycket av det nya som sker i ett samhälle är naturligtvis bra. Säkert det mesta. Men det betyder inte automatiskt att allt är det, för alla. Under pandemin så ändrades spelreglerna för många säljavdelningar, av nödvändiga skäl och med medarbetarnas hälsa för ögonen och vem kan säga något negativt om det? Nya vanor och nya sätt att arbeta på, blev en ny standard för många företag.

Att göra nytt, är grundläggande viktigt för att komma vidare. Att testa nya saker och utvärdera om det nya är bättre än det gamla, bör varje person eller företag löpande göra. Men nyckelordet här är att ”testa”. Att slänga beprövade metoder som givit och fortfarande, ger höga resultat över bord, innan de nya visat sig lika framgångsrika är något helt annat. Nytt sätt att arbeta, får bli nytt sätt att arbeta, först efter det att det nya visat sig ge högre resultat än det gamla metoderna. Eller samma resultat på kortare tid. 

En viss bekvämlighet verkar ha smugit sig in på många säljavdelningar. Denna bekvämlighet tenderar att, på olika sätt för olika företag och personer, ha tagit viktig säljtid i besittning. Bekvämligheten ligger i att sköta sitt privatliv på arbetstid. Och innan någon utbrister något om hur gammalmodig vi låter när vi säger detta, betänk följande: en säljare som har fler timmar produktivt arbete genomfört, har en betydligt större chans att sälja mer, än personen som inte får lika många timmar produktivt arbete genomfört. Det här chockar ingen men blir ändå kontroversiellt på en del företag. 

Hur hårt en person eller en grupp är villiga att arbeta bygger på dess uppfattning om den standard de vill sätta. Bra? Bättre? BÄST? För i vilken idrott kan man bli bäst på det man gör, samtidigt som konkurrenterna tränar och spelar…hårdare? Alla personer vill inte bli bäst men de flesta företag vill bli det. Det första steget är säljarna är beredda på att göra det hårda arbete som krävs för att komma dit! 

Kör så att det ryker!

Tveka inte att höra av dig till någon av våra Sales Expansion Specialists om du också vill titta på hur du bäst ökar ditt bolags försäljning. Maila oss på expansion@adviser-partner.se eller hitta våra kontaktuppgifter här. 

PS! För dig som är VD eller Försäljningschef genomför vi i februari och mars två stycken kostnadsfria frukostseminarium. Den 27/2 i Göteborg med temat: Fem nycklar till en högpresterande säljorganisation. Den 8/3 i Stockholm med temat: Att öka din säljkårs aktivitetsnivå. 

Läs mer och boka din plats nedan. (Fler vill komma än vad vi kan ta emot så boka din plats redan idag).