En försäljningschef har tre uppdrag som tillsammans skapar det fjärde. Det första uppdraget är att nå ett uppsatt resultat. Uppdrag nummer två är att skapa engagerad personal, som mer än gärna vill sälja och bli sina bästa varianter av sig själv. Uppdrag nummer tre är att kontinuerligt förbättra hur säljavdelningen arbetar och utvecklas. Dessa tre uppdrag, som i princip gäller för alla försäljningschefer skapar tillsammans det fjärde uppdraget: att ta fram och presentera ett mål som säljarna sedan vill nå, oavsett hur svårt eller hårt det blir att klara av det. Så frågan blir därför: hur ser man till att hela tiden utvecklas och förbättras? Det här är artikel ett av två i hur du som försäljningschef kan göra för att flytta hela din avdelning framåt och uppåt till en ny högre nivå. Och vem skulle inte vilja göra det?

Ingressen ovan är en mycket kortfattad sammanfattning av ”uppdraget” det vill säga den många gånger okända treenigheten som egentligen är vad försäljningschefsuppdraget handlar om. Om att förstå vad jobbet i sig handlar om är såklart helt avgörande för att jag, som försäljningschef, med hög säkerhet, ska kunna nå det. Bästa sättet att nå det är naturligtvis att göra de saker, som behöver göras, för att komma dit…och det är vad den här artikelserien kommer att handla om:

Vad och hur gör man för att kontinuerligt förbättra sin avdelning, få engagerade säljare och sitt resultat på väg mot sitt mål?

Eftersom en Försäljningschef har som en del av sitt uppdrag att kontinuerligt göra sin avdelning bättre och bättre, oavsett från vilken nivå avdelningen, eller säljarna för den delen befinner sig, så behöver Försäljningschefen ett verktyg för att kunna göra detta.

Ett sådant verktyg, rätt använt, kan användas på hela företaget, avdelningar eller på individer, men vi kommer att använda en avdelning som exempel när vi beskriver verktyget nedan. Men kom ihåg: ditt verktyg som du använder bör reflektera din nivå och i sig inte vara sämre än vad ni är. Vad betyder det?

Om du är en duktig tennisspelare så behöver du ha ett tennisrack som är något bättre än dig själv, för om ditt racket är sämre än vad du är, så kommer ditt racket att hålla dig tillbaka från din fulla potential. Tänk på det en gång till: det verktyg du ska använda ska åtminstone vara strax över den nivå som användaren har, för att inte bli något som håller användaren tillbaka samt att verktyget ska ge användaren ett visst utrymme i att växa och bli ännu bättre med.

Detta är en universell princip att använda på alla områden, där prestation är viktigt och hög prestation är helt avgörande.

Men tillbaka till vad och hur du som försäljningschef gör, för att genomföra dina tre egentliga uppdrag på väg mot det fjärde. I vanlig ordning, då det gäller för nästan allt där man ska lämna en position för att ta sig till nästa, förbättrade position, så behöver alltid ett nuläge först identifieras och förstås innan riktningen för nästa steg kan pekas ut. Beroende på var avdelningen ”befinner sig”, blir ju olika saker rätt och fel att göra för att flytta avdelningen framåt till nästa, nya och förbättrade, högre nivå.

Och för att kunna bedöma nuläge, så behöver Försäljningschefen ett verktyg som gör att denne ser tydligare och med högre precision. För vad är alternativet till att tydligt se hur nuläget ser ut? Inget, och då menar vi inget, är viktigare än det, i det här skedet. Man kan säga att förmågan att göra korrekta observationer behöver ofta blir bättre än vad den är idag och därefter hållas konstant hög.

Men eftersom det inte räcker med att konstatera ett nuläge, så behöver vi göra mer än så. Ett nuläge, efter att det har identifierats, måste sedan i nästa steg förstås. Att förstå vad nuläget är, hur det kommit att bli som det är och varför det fortsätter att vara som det är, tillhör det första steget för att förbättring ska kunna ske. Inte för att förbättring inte är möjlig annars, utan för att förbättring ska kunna göras med maximal precision, hastighet och effekt när den sedan görs. Det vi tar med oss från denna första artikel i vår serie om två är följande:

1. Förstå ditt uppdrag som försäljningschef. Vi slår vad om att det egentliga uppdraget är: en förbättrad säljavdelning, nådda försäljningsresultat och engagerade säljare som bryr sig och interagerar med dig och dina kunder på en hög nivå. Tillsammans med dessa kan du nu sätta ett mål för din verksamhet.
2. Att känna till sitt nuläge, var man befinner sig är såklart helt avgörande för att kunna ta ut ny riktning. Men minst lika viktigt är det också att förstå varför man är där man är. Bakom varje ”var är vi” finns ett ”varför vi är där vi är”. Identifiera nuläge och förstå varför.
3. Du kommer att behöva ett verktyg för att göra ovanstående. Ett verktyg kan naturligtvis vara ett fysiskt föremål, men även en mjukvara eller ett arbetssätt. Något som du kan använda dig utav och som ger dig svaren på punkt två ovan.

På Adviser Partner använder vi ett verktyg kallat Sales Health Check och i nästkommande artikel kommer vi att beskriva vad det är och hur det kan användas. Häng med!

Tveka inte att ringa oss, maila oss eller klicka på knappen nedan om du vill komma i kontakt med någon av våra fjorton Sales Expansion Specialist för att inleda en dialog kring om och hur vi kan hjälpa just ditt företag att öka försäljningen.

Bli kontaktad!

Eller maila oss på expansion@adviser-partner.se