Då vi på Adviser Partner verkligen älskar försäljning har vi lagt många månader, kanske år på att på riktigt förstå ämnet på djupet. Vi arbetar dagligen med att hjälpa kunder öka försäljningen och har sett att en av de avgörande detaljerna i att få sin organisation att arbeta hårdare och smartare kring området är att skapa total förståelse för vad försäljning egentligen går ut på. I en artikelserie om två delar går vi igenom vad fundamenten utgör i all bra försäljning!

För att förstå ett ämne måste du förstå ordet som definierar det. Hur kan du förstå algebra om du inte förstår vad ordet betyder? Hur kan du förstå bilkörning om du inte förstår ordet? Hur kan du förstå försäljning om du inte förstår ordet? Om algebra tillhör de svårare orden att förstå och bilkörning kanske är ett lättare ord att förstå – förstår verkligen alla vad ordet försäljning betyder? 

Ett tips! Be 10 personer berätta för dig vad försäljningen betyder och räkna antalet olika förslag du får. Min gissning är att du får sju till åtta olika varianter från dessa tio personer. Det märkliga är att du fortfarande får sju till åtta olika förklaringar på vad försäljning betyder om du frågar professionella personer som faktiskt får betalt för att hela dagarna hålla på med just försäljning…det vill säga av säljare! Återigen, om du inte vet vad ordet betyder så minskar chansen för dig att bli riktigt bra i området. Hur kan man bli bra om man inte till hundra procent vet vad det går ut på?

Vi kan dela upp resonemanget i tre enkla grunder: vad är försäljning, hur går försäljning till och vad är ett önskat resultat av bra försäljning? Dessa tre sätt att se på försäljning är alla fundament. Att förstå ett fundament gör att du nu byggt grunden för att kunna ta nästa steg i din kunskapsnivå. 

Först lär du dig fundamentet, sedan rätt metod som ger bäst resultat och till sist de olika teknikerna för att metoden ska kunna utföras på det mest effektiva sättet. Tänk fotboll: vad är fundamentet i fotboll och baserat på det, vilken metod (spelsystem) ska vi använda oss av för att lyckas med fundamentet (att vi varje match gör fler mål än vad vi släpper in)? Och till sist så börjar vi öva på alla de tekniker som krävs för att lyckas med vårt fundament och vår metod: dribblingar, frisparkar, passningar…etc…

Tillbaka till fundamentet för försäljning! Vad är försäljning? Försäljning kommer från ”consilium” och ”sellan” vilket översatt betyder ”rådgivning” och ”om leverans eller innehåll”. Försäljning betyder därför ordagrant: att rådge om vad kunden behöver ha för något! Vad kännetecknar bra försäljning? En rådgivande stil, där fokus ligger på vad kunden har för behov. 

I del två tittar vi närmare på exakt vad vi ska göra i riktigt bra försäljning!

Tveka inte att ringa oss, maila oss eller klicka på knappen nedan om du vill komma i kontakt med någon av våra fjorton Sales Expansion Specialist för att inleda en dialog kring om och hur vi kan hjälpa just ditt företag att öka försäljningen.

Bli kontaktad!

Eller maila oss på expansion@adviser-partner.se