Då vi på Adviser Partner verkligen älskar försäljning har vi lagt många månader, kanske år, på att på riktigt förstå ämnet på djupet. Vi arbetar dagligen med att hjälpa kunder öka försäljningen och har sett att en av de avgörande detaljerna i att få sin organisation att arbeta hårdare och smartare kring området är att skapa total förståelse för vad försäljning egentligen går ut på.
I en artikelserie om två delar visar vi er nu: Vad är fundamenten i all bra försäljning. Förra veckan klarade vi upp vad bra försäljning egentligen är, idag tittar vi närmare på vad en riktigt bra säljare gör och kanske ännu viktigare, vad en riktigt bra säljare skapar för slutresultat.
Vad gör en person som säljer? Jo, en säljare påverkar den potentiella kunden att tycka och göra som säljaren föreslår. Ska vi vara riktigt fyrkantiga så kan vi säga att försäljning handlar om att göra följande: ”Påverka andra att tycka och göra som jag vill”. Att påverka andra kan både brukas på ett bra och ansvarsfullt sätt men också missbrukas och användas med dåliga syften.
Vad som blir mer uppenbart med ovanstående resonemang är att försäljning och marknadsföring är två grenar på samma träd, där syftet är få kunden att köpa den produkt, tjänst eller lösning som du erbjuder. Nedan används ordet ”produkt” som ett samlingsbegrepp för en produkt, för en tjänst eller för en lösning.
Vad som är enkelt att förstå är att marknadsföringens roll är att påverka en potentiell kund till ett köp. Försäljning, rätt utfört, har samma slutmål som marknadsföring men sker på annat sätt. Både marknadsföring och försäljning handlar om att påverka.
Frågan är då: Vad är det kunden egentligen köper om försäljning handlar om att på ett positivt sätt påverka andra människor? Vi kan inte, och det är heller inte önskvärt, att tvinga en annan person att köpa något. Kunde vi det skulle försäljningen bara handla om ett kriminellt beteende, vilket det lyckligtvis inte gör.
Det vi dock kan göra när vi genomför det rätt, är att få en eller flera personer att se på ett ämne på det sätt vi önskar. Det vi önskar att kunden ska se är effekten av din produkt. Vad är det?
Alla produkter, alla tjänster och alla lösningar består av tre delar: själva produkten, vad produkten gör för något och till sist, den faktiska fördel kunden får av produkten. Denna fördel kan vara mer eller mindre reell, mer eller mindre lätt att ta på eller mer eller mindre logisk, men detta är vad man kallar för effekten av produkten.
Att kunden sedan väljer att köpa eller ej är kopplat just till detta, till den effekt kunden får utav min produkt. Kan han se effekten av min produkt och vad han får för vinst av den så har vi en kund som köper. Så, hur bör vi utifrån detta strategiskt och taktiskt lägga upp försäljningen?
Jo genom att först den tredje delen i vårt fundament om vad försäljning är, hur försäljning går till och till sist, vad bra försäljning ger för resultat. Resultatet av bra försäljning är följande: Påvisat värde som gör det bättre för kunden!
Läs det en gång till. Påvisat betyder att vi som säljare kunna visa upp något som är tydligt och förstått för kunden. Och att det blir bättre för kunden, vilket både säljaren och kunden är överens om att det blir, betyder att kunden verkligen förstått vilken fördel och effekt denne får av det som säljaren sålt in.
Bra försäljning är att göra det bättre för kunden!
Tveka inte att ringa oss, maila oss eller klicka på knappen nedan om du vill komma i kontakt med någon av alla våra Sales Expansion Specialist för att inleda en dialog kring om och hur vi kan hjälpa just ditt företag att öka försäljningen.
Eller maila oss på expansion@adviser-partner.se
Recent Comments