Små förändringar går långsamt och tar tid, stora sker över en natt sägs det och få saker har varit så sanna när det gäller hur säljare plötsligt, över en natt fick ställa om hela sitt sätt att tänka och arbeta. Från att i alla år, mer eller mindre uteslutet ha gjort fysiska möten så hamnade vi alla framför en skärm, ibland i sovrummet, med samma uppdrag: att sälja men med en helt ny verktygslåda. Utfallet av det är inte speciellt smickrande för en del säljare…  I en serie av tre artiklar går vi igenom vad, varför och hur du gör för att maximera ditt digitala möte! 

Vi pratade om faktor 2,0 och faktor 0,5 i den förra artikeln dvs. vad gör vi mer och mindre av? För att skapa riktigt bra digitala möten behöver du som säljare skruva upp och ner vissa saker. Det är vad faktor 2,0 (skruva upp) och faktor 0,5 (skruva ner) är för något. Allt vilar på ett fundament av noggrannhet. Här kommer punkt 6-12 som får dig att gå från bättre till bäst på digitala möten. Hur mycket mer i försäljning är det värt för dig eller din säljavdelning?

6. Att säkerställa tiden är mycket viktigt att göra tidigt i mötet. Inte bara att ni är överens om vilken tid ni har till förfogande utan än mer viktigt, hur bråttom den andra personen har när mötestiden tar slut. Tyvärr finns det en tendens att boka upp sig ”back-to-back” med digitala möten, vilket gör att det inte finns någon som helst flexibilitet att gå över mötestiden, trots att det kan vara något som verkligen behövs i stridens hetta. Var ett proffs: kolla i början hur det ser ut på slutet.

7. Stå, sitt, stå. Stå när du gör din orientering för att få in rejält med energi i den, sitt sedan ner när du gör din behovsanalys, men precis som på det fysiska kundbesöket, så är det svårt att överträffa whiteboarden. Att kunna flytta sig från stående, till sittande och tillbaka till stående och ”ta med dator och kamera” skapar möten med hög energi. Ett annat alternativ är att ha ett ståbord där du står upp hela tiden medan du gör dina moment. Då jobbar du fram och tillbaka mot whiteboard, hela tiden stående. Allt för att skapa hög energi, vilket du behöver mer av (faktor 2,0) i det digitala mötet eftersom en stor dos av energin tyvärr försvinner genom skärmen.

8. När du skriver på whiteboard eller vänder dig ifrån skärmen oavsett vad du gör, var tyst! Prata bara, i det digitala mötet när du tittar mot din motpart, via din skärm. Att prata med ryggen mot den andre personen kan du eventuellt komma undan med i det fysiska rummet (även om det inte är att rekommendera), men när du gör det i det digitala mötet med mikrofoner inblandade, så blir det sällan bra. Titta i skärmen och prata då och endast då. Vänd dig om och rita och var tyst tills du är klar och vänder dig mot skärmen igen. Träna på att inte bli stressad av att det är tyst. Det är bara i ditt eget huvud det är ett problem om det blir tyst i tio eller femton sekunder under mötet.

9. Om du absolut måste använda dig utav en PowerPoint, tänk faktor 0,5. Oavsett hur den ser ut idag, försök göra den hälften så lång. Det är svårt att säkerställa att du har med dig kunden när du gör en PowerPoint i det digitala mötet. Och har du inte med dig kunden så spiller du din och kundens tid till ingen nytta. Allt du säger och gör, bör påverka kunden i den riktning som du önskar. Om du måste använda dig utav en PowerPoint, gör den kort och framför allt…relevant. Bort med allt som inte måste vara med! Less is more i det här fallet!

10. Avsluta alla möten med att sätta en ny tid för nästa möte…precis som du alltid ska göra. Alltid med alla som du vill gå vidare med i din säljprocess. Inga undantag godtas.

11. Se till att själv inte boka in dig ”back-to-back”, så att du efter mötet hinner summera och tänka igenom: vad som sas under mötet och framför allt vad som är viktigt att ta med dig till nästa möte? Det görs bäst direkt efter mötet när du har allt färskt i huvudet. Skriv ner det du kommer fram till så både sätter det sig bättre, men ger dig även en kom-ihåg inför nästa möte när du läser dina anteckningar.

12. Kräv din tid! Det finns inget skäl till att ett digitalt möte ska vara en enda minut kortare än det fysiska. Behöver du ha sextio minuter (eller mer) så boka in det från början. Kom ihåg: en bra säljare får som han eller hon vill för att det är vad en bra säljare är duktig på: att påverka andra att tycka och göra som du vill!

Om du varit med oss ända tills nu, genom tre artiklar och cirka 3 000 ord så vet vi en sak om dig: du gillar inte att vara lagom utan vill vara bäst! Du tänker och agerar som oss på Adviser Partner för det är en sak som är gemensamt för dig och oss: vi vill alltid bli bättre och vet att det finns mer att lära sig inom den ädla konsten, försäljning. Kör så att det ryker!

Tveka inte att ringa oss, maila oss eller klicka på knappen nedan om du vill komma i kontakt med någon av våra tjugo Sales Expansion Specialist för att inleda en dialog kring om och hur vi kan hjälpa just ditt företag att öka försäljningen.

Bli kontaktad!

Eller maila oss på expansion@adviser-partner.se