Adviser Partner har sedan 2002 utbildat, tränat och coachat tusentals säljare och säljchefer till ökad försäljning.  Vi har sett att en av de saker som skiljer de absolut bästa säljcheferna därute från övriga är deras förmåga att själva, genom utbildning och träning hela tiden göra sina säljare bättre. Nu visar vi i en artikelserie om fem delar exakt hur du som försäljningschef gör för att skapa rätt förutsättningar för att metodiskt och kontinuerligt träna och utbilda din säljkår till att bli, inte bara bättre utan bäst!  

Vikten av syfte!

Förra veckan tittade vi på Kunskapstrappan och vad som händer när du försöker träna dina säljare när de tror att de vet. Nu tittar vi på det andra kunskapshindret som är viktigt att förstå för att kunna göra dina säljare bättre! 

Det andra som kan hindra en person från att ta till sig ny kunskap är att personen inte har något syfte med att lära sig ämnet. Detta fenomen kan mycket lätt kännas igen från skolan där många säkert hade lägre syfte i vissa ämnen, eller inget syfte alls, än i andra ämnen.

En person som inte har något syfte med att vara i utbildningsrummet eller att läsa, t.ex. denna artikel om hur du förbättrar din säljkårs prestation, kommer inte heller ta till sig materialet. Denna universella princip är också viktig att förstå när man ska lära sin personal något. 

Vårt förslag är att du alltid börjar dina interna utbildningar för din personal med vad vi nu ber dig att göra: Skriv ner syftet du har med att studera detta material. Det kan vara ett litet eller ett omfattande syfte, det avgör du själv. Men utan syfte, ingen anledning till att lära sig. 

När dina säljare har tagit fram sitt syfte till att bli tränade, sitt egna varför de vill göra detta och varför de vill bli bättre, så kommer din träning av dem gå bättre, med mer intresserade och engagerade säljare i rummet. Och kom ihåg till sist, fråga och be om säljarnas syfte, innan träning, inte ”vad deras förväntningar” på träningen är. 

När du som tränare ber om syftet så tar säljaren i högre grad eget ansvar för vad som ska ske. När säljaren berättar om sina förväntningar, så säger de indirekt att det är upp till dig som tränare att skapa resultat åt dem. I princip motsatsen till eget syfte…

Avsaknad av syfte, oavsett vad det gäller i livet, ger en trött individ, som inte orkar ta tag i saker eller göra ens de mest basala sakerna. Med ett starkt syfte så får vi det omvända: Full fart framåt och en aldrig sinande ström av energi! 

Syfte är ett fundament för många saker när det gäller träning varför vi kommer att komma tillbaka till den principen även i kommande artiklar i denna artikelserie. 

Tveka inte att höra av dig till någon av våra Sales Expansion Specialists om du också vill titta på hur du bäst ökar ditt bolags försäljning. Maila oss på expansion@adviser-partner.se eller hitta våra direktnummer här.

PS. För dig som är VD eller Försäljningschef och vill ha mer konkreta tips på hur du ökar er försäljning har vi just nu följande kostnadsfria frukostseminarier inplanerade. Platserna är begränsade och erfarenhetsmässigt fylls de upp fort så boka din plats idag. 

Stockholm den 14/9

Stockholm den 23/11

Göteborg den 21/9

Göteborg den 8/11

Oslo den 13/10

För alla ni som jobbar med försäljning eller kundservice: Glöm inte att boka biljett till Nordens största referensförsäljningsevent RSS 2023.