Vad är säljkultur och framför allt, var har den tagit vägen frågar vi oss ofta när vi observerar säljavdelningar oavsett bransch? För visst är det så för alla oss som upplevt riktig säljkultur, att det är något som lämnat bestående och positiva minnen? Och visst är det så att säljkulturen i sig hjälpte oss alla att sälja mer än vad vi kunnat göra annars? En positiv säljkultur ökar försäljningen! 

I artikel ett och två så visar vi vad säljkultur är för något samt hur säljkultur hänger ihop med det vi kallar för DNA och Ord & Uttryck. 

Listan över vad som skapar bra Säljkultur kan göras lång men som med det mesta finns det en korrekt ordningsföljd av vad som är mer eller mindre viktigt att göra först. Tanken med nedanstående lista att den kan följas och användas där det passar. Ju fler punkter som en säljavdelning använder sig utav, ju starkare blir säljkulturen. 

Finns det fler punkter utöver dessa? Ja utan tvekan! Men låt oss börja här så har vi en bra start att jobba vidare med på. Med ett stadigt fundament så kan vad som helst byggas. Vi ger er därför här några av de viktigaste punkterna ni kan göra för att komma från 

Nummer ett och alfa och omega vad gäller säljkultur är följande princip: Ge positiv uppmärksamhet för all försäljning. Utan denna punkt så faller resten av punkterna, hur noggrant de än görs. Vi är alltid tacksamma för alla affärer som säljarna gör. Och vi ger alltid positiv uppmärksamhet till all försäljning. 

Faktum är att om ni bara arbetade med punkt 1, positiv uppmärksamhet, så skulle ni få en säljkultur som slår 9 av 10 andra företag på fingrarna! Så viktigt är det. Frågan är inte om ni kan uppmärksamma er försäljning utan hur mycket och på hur många olika sätt ni kan göra det. Mer är bättre i det här fallet! 

Men vi har fler förslag på vad ni ska göra. Skapa en kultur av statistik. Synliggör, följ upp och arbeta med statistik. Statistik samlas in löpande och visas upp för berörda, löpande. Veckovis genomgång av statistik ökar Säljkulturen. Veckovis genomgång av statistik gör säljarna smartare. Belöna när statistiken går uppåt (uppåt-stats) och ifrågasätt när statistiken går ner (nedåt-stats). 

Duktiga säljare gillar statistik! Varför det? För att de är ett sätt där de får visa att de är duktiga och där alla får se att de är duktiga. Och vem gillar inte att få vara duktig så att andra ser det? Men vi har några till bra metoder att använda dig utav!

Börja arbeta med en Säljtavla framför säljarna. Säljtavlan ska innehålla: Månadsbudget, Månadsmål, vad som såldes förra veckan, vad som skall säljas denna vecka i pengar och produkter, nya företag som vi sålt till som vi tidigare inte har arbetat med etc. Det viktigaste Försäljningschefen vill uppmärksamma, bör finnas på säljtavlan och följas upp varje vecka och månad. 

Låt säljtavlan var i centrum för era gemensamma säljmöten. Allt av vikt, ska samlas in och synliggöras på säljtavlan. Säljtavlan är spelplanen att hålla ögonen på för säljarna. Vad mer finns det att göra? 

Jo såklart att spela spelet hela tiden! Arbeta med tävlingar och spel för att öka säljarnas intresse. Att ha flera spel igång samtidigt är mer rätt än att inte spela alls. Gör er kända för att ni alltid är i spel-tillstånd! Exempel på fundamentala spel är: månadens säljare, månadens order, bäst aktivitet etc.

Att kontinuerligt ha igång säljspel, är bland det smartaste en försäljningschef kan göra. Med olika spel och utmaningar igång, får du en högpresterande avdelning fortare än kvickt. Kom ihåg att ha ett supertydligt regelverk och stränga regler för att skapa rättvisa och förutsägbarhet i dina spel och utmaningar. Då fungerar det varje gång! 

Finns det fler sätt att skapa Säljkultur? Vi har hittat 24 olika metoder för att öka Säljkulturen. I den här artikeln har vi delat med oss av fyra bra sätt. Kan du hitta 20 till? Kör så det ryker och kom ihåg att Adviser Partner ökar företags försäljning genom löpande konsultation och säljträning. Bli en av de företag som vinner tillsammans med oss. 

Tveka inte att ringa oss, maila oss eller klicka på knappen nedan om du vill komma i kontakt med någon av våra fjorton Sales Expansion Specialist för att inleda en dialog kring om och hur vi kan hjälpa just ditt företag att öka försäljningen.

Bli kontaktad!

Eller maila oss på expansion@adviser-partner.se