Det optimala säljflödet:
Så bygger du PR, kultur och kundupplevelser som säljer åt dig

På Adviser Partner arbetar vi ständigt med att förstå och förmedla vad som gör vissa säljare och team exceptionellt framgångsrika. I ett avslöjande avsnitt av vår podd ”We Love Sales People – Sales Conversations with Jonas Olofsson” delar vi med oss av djupgående erfarenheter kring det optimala flödet i försäljning. Vår värd Jonas Olofsson och gästen Mikael Persson, med över 25 års erfarenhet inom försäljning, diskuterar PR, marknadsföring och hur man skapar kundupplevelser som leder till framgångsrika affärer.

Här är tre viktiga insikter från samtalet:

1. PR – Vad andra säger till andra om dig

Mikael Persson betonar att PR (Public Relations) är grunden för all försäljningsframgång. ”PR är vad andra säger till andra om oss,” förklarar han. Detta skiljer sig från marknadsföring och är något som hela organisationen måste involveras i, inte bara säljarna. När ett företag har ”PR-inne” – en positiv bild hos kunderna – skapas förutsättningar för att marknadsföringen ska fästa och försäljning ska lyckas. Persson menar att många företag missar detta fundamentala steg genom att inte engagera alla medarbetare i att förstå deras roll i att skapa positiva kundupplevelser.

2. Involvera hela organisationen i försäljningstänket

En central insikt från samtalet är vikten av att få hela organisationen att förstå och omfamna vad försäljning verkligen handlar om. Persson berättar om övningar där han frågar alla i ett företag om de kan tänka sig att arbeta med försäljning. ”Inledningsvis räcker ofta ingen upp handen, inte ens säljarna,” säger han. Genom att förklara försäljningens sanna natur – att göra det bättre för andra människor genom att ställa frågor, förstå behov och ge råd – förändras inställningen dramatiskt. När alla i organisationen ser försäljning som något positivt och förstår sin roll i helheten, blir företaget mycket mer framgångsrikt.

3. Leverera mer än kunden förväntar sig

Den tredje kritiska insikten handlar om graden av leverans. Persson beskriver fyra nivåer: kriminell leverans, partiell leverans, rättvis leverans och överflödsleverans. ”Många företag är stolta över att leverera exakt vad kunden förväntar sig – rättvis leverans – men det räcker inte,” förklarar han. För att skapa lojala kunder som blir ambassadörer måste man leverera något lite utöver det förväntade. Persson jämför med snabbmatsupplevelser: ”Ingen kommer från en hamburgare där de fick exakt vad de förväntade sig och berättar entusiastiskt om det för andra.” Först när kunderna blir positivt överraskade börjar de sprida gott rykte, vilket leder tillbaka till positiv PR och skapar en framgångsrik cirkel.

Dessa insikter är bara början. I det fullständiga poddavsnittet går samtalet på djupet med flera fascinerande aspekter av optimalt flöde i försäljning, baserade på Mikael Perssons omfattande erfarenhet:

● Hur man skapar en enhetlig lagkänsla där alla förstår sin roll i kundupplevelsen

● Vikten av att aktivt efterfråga kritik och feedback från kunder för kontinuerlig utveckling

● Hur man överbryggar klyftan mellan marknadsförings- och försäljningsavdelningar

● Strategier för att få kunder att bli ambassadörer som genererar nya affärer

● Konkreta exempel på hur försäljningskultur kan genomsyra hela organisationen

På Adviser Partner är vår mission att hjälpa säljare och organisationer att nå sin fulla potential. Genom att dela med oss av vår kunskap, både i vår podd och genom våra skräddarsydda tjänster, strävar vi efter att höja ribban för vad som är möjligt inom försäljning. Kontakta oss idag för att upptäcka hur vi kan hjälpa dig att skapa det optimala flödet som driver morgondagens resultat!

Tveka inte att höra av dig till någon av våra Sales Expansion Specialists om du också vill titta på hur du bäst ökar ditt företags försäljning. Maila oss på expansion@adviser-partner.se eller hitta våra direktnummer här