– varför prisas inte riktiga säljare mer?
Zlatan gör 34 mål under en och samma säsong. Han vinner skytteligan, spelar fram till flest mål och avgör på egen hand 30 procent av matcherna. När säsongen är slut, och laget vunnit ligaguldet, hörs inte ett ljud angående Zlatans bedrift. Henrik ”Zäta” Zetterberg är sitt lags mest pålitliga poängmaskin. Idag tillhör han en av NHL:s bästa spelare och är den som, gång på gång, får vågen att tippa över för sitt lag, genom att producera poäng i en omfattning som få klarar av. Zäta uppmärksammas inte av vare sig lagkamrater, ledning eller media.
Om ovanstående kan låta overkligt eller uppdiktat så är det toppsäljarens vardag i många bolag – i Sverige. En toppsäljare är en person som månad efter månad säljer sin budget och mer därtill. Toppsäljaren räddar vissa månader, på egen hand, hela gruppens försäljning genom sina affärer och sitt höga tempo.
Toppsäljaren tas ofta för given och alla räknar med att han eller hon ska göra sitt jobb, varje månad. Toppsäljaren själv har vant sig vid att vara en i gänget, och har sedan länge förstått att man i Sverige inte bör lyftas fram för mycket på grund av sina resultat, eftersom det kan få de mindre lyckade säljarna att känna sig dåliga eller misslyckade.
I Sverige hyllas medelmåttan och man har förståelse för att alla inte har det så lätt i livet. Trots att väldigt få växer upp i detta land utan att kunna ha och få det de vill. Tänk om toppsäljaren fick all uppmärksamhet. Skulle inte det få de andra att bli lite ledsna och stötta? Det vore ju orättvist. Hon eller han, toppsäljaren, har det ju lättare för sig eftersom försäljning kommer så naturligt. Tänk på alla andra som får slita för varje order…
I sportens värld, där prestation är kung, hade ovanstående resonemang varit helt overkligt. I sportens värld, där bra skiljs från bättre och bäst vinner, har man sedan länge förstått att hylla de som presterar. I sportens värld behövs inga ursäkter eller tomma ord, och att somliga uppenbarligen har högre förmåga än andra är inget man skäms över att påpeka eller lyfta fram.
Vi tycker att toppsäljaren negligeras, hämmas, får för lite uppmärksamhet, inte ersätts tillräckligt och framför allt – inte får den uppskattning hon eller han förtjänar. Och vem vill bli toppsäljare, om den personen inte är någon att se upp till och något andra vill bli?
Adviser Partner älskar toppsäljare. Låt oss alla hjälpas åt att bekräfta dem på den nivå de förtjänar!
Om du behöver konkret konsultation kring hur du som säljchef bäst ska agera för att ge dina toppsäljare rätt typ av uppmärksamhet, rätt coachning och rätt typ av utmaning, tveka inte att höra av dig för att boka en tid med någon av Adviser Partners 12 Sales Expansion Specialists.
Vill du läsa fler av Adviser Partners artiklar om hur du ökar tempot när alla andra står still?
Recent Comments