Säljmötet som gör all skillnad!
Ett bra säljmöte gör all skillnad. Varje Försäljningschef bör åtminstone ha ett säljmöte per vecka samt ett månadsmöte per månad. Till detta kan det komma kvartals- och halvårsmöten och definitivt ett årsmöte.
Ett säljmöte är ett produktionsmöte där syftet är att starta igång produktionen för veckan. Ett försäljningsmöte ska därför påbörjas så tidigt som möjligt i förhållande till den period som mötet gäller. Om ett företag har sin försäljningsvecka, måndag-fredag, ska säljmötet genomföras på måndag, så tidigt som möjligt. Detsamma gäller ett månadsmöte, så tidigt som möjligt på den aktuella månaden.
Kom ihåg syftet med mötet: Att få igång hög produktion!
Eftersom en säljare producerar försäljning, så bör mötet ha ett starkt fokus på att prata försäljning. Ett säljmöte har inte som syfte att prata om vad som hände i helgen eller andra icke-produktiva ämnen, utan det är där veckans försäljning och framgång påbörjas.För att förstå upplägget av ett säljmöte, oavsett om det är ett veckomöte, månadsmöte eller årsmöte, så kan konceptet kring ”hatten” användas. T.ex. det är ett veckomöte och vi gör saker och ting på veckomötet, frågan är, vad ska vi få ut av säljmötet? Genom att använda sig utan ÄR-GÖR-FÅR konceptet blir det hela tydligare.
Ett användbart FÅR (vad man har/får av något) för ett veckosäljmöte skulle kunna vara:
Engagerade och entusiastiska säljare som når sitt veckomål.
Ett väl genomfört säljmöte är inte bara en rutin – det är avgörande för att driva försäljningen framåt.
Här är tre områden som varje säljmöte bör fokusera på:
- Starta produktionen: Håll mötet i början av veckan eller månaden för att ge säljteamet en tydlig riktning och säkerställ att alla är redo att prestera på topp.
- Fokusera på mål: Säljmötet är inte till för småprat. Det ska handla om försäljning, mål och resultat. Låt säljare sätta egna, utmanande mål som motiverar dem att nå nya höjder. Se till att aktivera säljtävlingar och säljspel som hjälper er att nå målen på kort respektive längre sikt.
- Coachning för framgång: Anpassa coachningen efter varje säljares prestation. De som överträffar sina mål behöver nya utmaningar, medan de som släpar efter kan behöva justerade mål för att komma tillbaka på banan.
Med rätt struktur kan ett säljmöte bli den drivkraft som tar ditt säljteam till nästa nivå. Se till att varje möte lämnar dina säljare engagerade, motiverade och redo att göra skillnad!
Sammanfattning
Ett säljmöte är mycket mer än en schemalagd samling – det är en strategisk möjlighet att styra försäljningsteamets energi och fokus mot uppsatta mål. Genom att tidigt sätta igång produktionen, fokusera på meningsfulla mål och erbjuda flexibel coachning, kan varje säljmöte bli en drivkraft för att maximera försäljningen. Med rätt inställning och struktur kan säljmötet bli den avgörande faktorn som leder ditt säljteam till nya höjder.
Är du försäljningschef eller VD och vill fylla på med ytterligare kunskap i ämnet försäljning, missa inte då våra kommande frukostseminarium den 26/9 i Göteborg och den 27/9 i Stockholm.
För mer information och boka en plats, hittar du här. Boka frukostseminarie
Tveka inte att höra av dig till någon av våra Sales Expansion Specialists om du också vill titta på hur du bäst ökar ditt företags försäljning. Maila oss på expansion@adviser-partner.se eller hitta våra direktnummer här
Recent Comments