Att ständigt gå runt och vara motiverad är en inte något som det flesta människor är. Faktum är att många undrar varför de inte är motiverade mest hela tiden. För är inte det vad samhället vill att du ska vara? Motiverad och redo att köra på, 24/7!

I en artikelserie om tre delar tar vi oss friheten att redogöra för hur Mål och Motivation hänger samman och viktigast av allt, hur du som säljchef kan använda detta för att öka din försäljning via mer motiverade säljare! 

Motivation är fantastiskt och rotordet till motivation, motivus, vilket ordagrant betyder ”att sätta något i rörelse”. För det är vad motivation gör för en person: sätter den personen i rörelse framåt. Men framåt mot vad är ju frågan man då måste ställa?

Motivation kommer i första hand ifrån att sätta upp ett utmanande mål och ett mål är i sin tur bara en reflektion av ”var ska vi någonstans”? Med ett utmanande mål, och kom ihåg att ett mål som inte utmanar dig, är inte ett mål värt att ha, blir nu en person motiverad. Eller sagt på annat sätt: med ett mål så sätter sig personen i rörelse, framåt…mot målet.

Genom att ha delmål under färden på väg mot målet, håller en person sin motivation uppe och aktuell, under hela resan. Så först mål, sedan motivation…och när mål och delmål nås, så eldar det på motivationen igen och igen. Utan ett tydligt mål framför dig så finns det ingen grund för att vara motiverad. Först mål, sedan motivation.

Nu vet vi vad det första att göra är, nästa vecka tittar vi närmare på nästa del.

Tveka inte att höra av dig till någon av våra Sales Expansion Specialists om du också vill titta på hur du bäst ökar ditt företags försäljning. Maila oss på expansion@adviser-partner.se eller hitta våra direktnummer här.