Del 2 i vår serie hur du som Försäljningschef hanterar det oförutsedda. Du har ett val: att vara del av ett problem eller en del av lösningen. Följ Adviser Partners fem steg för att ta dig igenom turbulens och oroliga tider, och passa på att springa förbi era konkurrenter.

I del 1 visade vi på det första fundamentet för att vända något dåligt till något bra: att orka stå upp och ta ansvar för att det just ska hända! När saker går dåligt så är risken alltid att man blir passiv och försiktigt. Men de som är bäst i klassen ser saker för vad de är: en möjlighet att komma ur en sådan situation, starkare och mer erfaren. Och med färre konkurenter kvar i leken…

Rör dig framåt – konstant och målinriktat

Steg två är nu lätt att göra och det steget heter: rörelse! Rörelse framåt är grunden till allt liv och en säljorganisation som står still, dör sakta. När en marknad och era konkurrenter börjar bromsa in, bli passiva och stå still, så samla säljarna under parollen: ”På vilka sätt kan vi nu öka vår aktivitetsnivå för att i ännu högra grad vara i kommunikation med nya potentiella kunder samt våra befintliga kunder?”När alla står still, så ökar ni farten. Avkastningen på en sådan övning kanske inte kommer idag, i morgon eller ens nästa månad, men den kommer då en universell lag säger oss att stort utflöde, ger inflöde tillbaka. Att som säljorganisation, har hög aktivitetsnivå, i dåliga tider, är den enskilt viktigaste handlingen ni kan göra.

Förslag på försäljningsaktiviteter: Boka möten! Eller om ingen vill träffas nu: boka möten för två-tre månader framåt. Boka Skype-möten. Förfina din LinkedIn-profil. Börja jobba i ditt LinkedIn-nätverk för att dubbla dess storlek. Ring alla dina befintliga kunder (alla!) och hör lite om vad deras situation är, kort sagt visa på normal mänsklig empati. Lägg tid för att utveckla din prospektlista, gör den till bäst i klassen!

På vilka sätt kan din säljavdelning, göra aktiviteter utåt mot er marknad? På de sätt ni gör idag, eller när nöden, som är uppfinningens moder, nu tvingar oss framåt, på vilka sätt som ni inte gör idag? Såklart kan ni redan nu och idag, göra mer än vad ni gjorde igår. Det går om ni ökar upp ert ansvar för försäljningen. Jobbigt att höra? Kanske, men rätt sak att höra!

Steg tre blir att jobba med sin kvalitet. Kan man ta perioder, då vi inte kan träffa kunderna fysiskt lika mycket som vi vill, till att bli bättre på det vi gör? Självklart och svaret heter säljträning. Om ni inte tränar minst två gånger per vecka idag, så är det här ett gyllene tillfälle att få tid till att säljträna. Sätt ett mål på vad ni ska bli bättre på och ett taktisk plan för att nå dit. Varför inte dubbla er kompetens i att göra behovsanalyser bra? Eller hantera era tio vanligaste invändningar med perfekt precision? Eller blir experter på hur Skype-möten genomförs? Sätt mål, träna noggrant under handledning och utanför er trygghetszon och till sist verifiera och säkerställ resultat.

Kom ihåg, att en utvecklingskurva på en säljare i många fall går upp de första 3-5 åren, står still den nästkommande tio och sjunker sakta men säkert tiden ut. Är det en naturlag? Nej, inte så länge vi tränar oss, kontinuerligt, till att bli lite, lite bättre. Gör det nu och öka er kvalitet och aktivitet tills när det gäller igen!

Kontakta Adviser Partner redan idag för konkret konsultation som skapar världens bästa säljorganisationer!

Klicka här för att komma till kontaktuppgifter!