Senaste nytt

Adviser Partner Europé AB är specialister på att hjälpa företag öka sin försäljning och har uppdrag inom de flesta branscher i det svenska näringslivet.

2024-04-08

Nycklarna till att öka din säljkårs aktivitetsnivå

Aktivitetsnivån är ofta det minst populära ämnet att diskutera med en grupp säljare. För även om insikten om vad som borde göras kontra det som görs finns, så är det obekvämt att konfrontera att man gör mindre än vad som är önskvärt. Och det är jobbigt att konfrontera ett sådant påstående som man innerst inne vet är sant. Att försöka slingra sig med att en högre aktivitetsnivå på något sätt skulle gå ut över kvaliteteten på det som görs, stämmer ytterst sällan. Hög kvalitet kräver snarare det omvända: att kvantiteten är hög och konstant.
2024-03-26

Varför köper en kund?

Vid en försäljning så är det en rad moment som bör genomföras för att maximera chansen att kunden köper det jag föreslår för honom. För att förstå vilka moment en säljare ska göra måste vi först förstå varför en person väljer att handla någonting. För om vi inte vet vad det är som gör att en person köper, kan vi då bygga en effektiv säljprocess som leder till köp?
2024-03-19

Bekvämlighet – idealet att sträva efter men aldrig att nå

Mycket av det nya som sker i ett samhälle är naturligtvis bra. Säkert det mesta. Men det betyder inte automatiskt att allt är det, för alla. Under pandemin så ändrades spelreglerna för många säljavdelningar, av nödvändiga skäl och med medarbetarnas hälsa för ögonen och vem kan säga något negativt om det? Nya vanor och nya sätt att arbeta på, blev en ny standard för många företag.
2024-04-08

Nycklarna till att öka din säljkårs aktivitetsnivå

Aktivitetsnivån är ofta det minst populära ämnet att diskutera med en grupp säljare. För även om insikten om vad som borde göras kontra det som görs finns, så är det obekvämt att konfrontera att man gör mindre än vad som är önskvärt. Och det är jobbigt att konfrontera ett sådant påstående som man innerst inne vet är sant. Att försöka slingra sig med att en högre aktivitetsnivå på något sätt skulle gå ut över kvaliteteten på det som görs, stämmer ytterst sällan. Hög kvalitet kräver snarare det omvända: att kvantiteten är hög och konstant.
2024-03-26

Varför köper en kund?

Vid en försäljning så är det en rad moment som bör genomföras för att maximera chansen att kunden köper det jag föreslår för honom. För att förstå vilka moment en säljare ska göra måste vi först förstå varför en person väljer att handla någonting. För om vi inte vet vad det är som gör att en person köper, kan vi då bygga en effektiv säljprocess som leder till köp?
2024-03-19

Bekvämlighet – idealet att sträva efter men aldrig att nå

Mycket av det nya som sker i ett samhälle är naturligtvis bra. Säkert det mesta. Men det betyder inte automatiskt att allt är det, för alla. Under pandemin så ändrades spelreglerna för många säljavdelningar, av nödvändiga skäl och med medarbetarnas hälsa för ögonen och vem kan säga något negativt om det? Nya vanor och nya sätt att arbeta på, blev en ny standard för många företag.
2024-03-12

Success story: Advania Skolpartner

Att öka sin kompetens, sin förmåga att skapa högre, önskade resultat, blir därför något att sträva efter, från första till sista dagen i livet. Och det är där utbildning kommer in. Utbildning som ger högre kompetens, kräver mer än bara ”utbildning”. Eftersom vi alla har gått i skolan så blandar vi ofta ihop ”utbildning” med ”skolan”, och då kan det bli heltokigt.
2024-03-05

Del 3: Att bli bättre är den bästa medicinen mot att bli sämre!

Att öka sin kompetens, sin förmåga att skapa högre, önskade resultat, blir därför något att sträva efter, från första till sista dagen i livet. Och det är där utbildning kommer in. Utbildning som ger högre kompetens, kräver mer än bara ”utbildning”. Eftersom vi alla har gått i skolan så blandar vi ofta ihop ”utbildning” med ”skolan”, och då kan det bli heltokigt.
2024-02-27

Del 2: Att bli bättre är den bästa medicinen mot att bli sämre!

I förra delen i den här serien diskuterade vi, varför lång erfarenhet många gånger skapar en sämre prestation, något som går emot allt vi fått lära oss och tro på. Det verkar hända något med många av oss efter en viss ålder. När den åldern är och när det sker, varierar från person till person, men om man inte är vaksam, kan det drabba vem som helst av oss. För den dagen, en person slutar att vilja bli bättre, är också samma dag då personen sakta men säkert blir lite sämre.
2024-02-20

Att bli bättre är den bästa medicinen mot att bli sämre!

Det verkar hända något med många av oss efter en viss ålder. När den åldern är och när det sker, varierar från person till person, men om man inte är vaksam, kan det drabba vem som helst av oss. För den dagen, en person slutar att vilja bli bättre, är också samma dag då personen sakta men säkert blir lite sämre.
2024-02-13

Del 2: Hur skapar man en framgångsrik cross selling?

Säg det företag som inte vill få igång en fungerande Cross Selling. Det vill säga, att sälja olika produkter och tjänster, från olika säljavdelningar eller från varierande säljspecialister, men till samma kund. Ämnet kan ses som ett “hot topic” och diskuteras frekvent av många företag. Nyckelordet är “att diskutera” då det är något många verkar ägna sig åt, till skillnad från att agera och handla utefter beprövade principer som fungerar, om och om igen.
2024-02-06

Hur skapar man en framgångsrik cross selling?

Att sälja mellan avdelningar – varför ska det vara så svårt? Nämn det företag som inte vill få igång en fungerande Cross Selling. Det vill säga, att sälja olika produkter och tjänster, från olika säljavdelningar eller från varierande säljspecialister, men till samma kund. Ämnet kan ses som ett “hot topic” och diskuteras frekvent av många företag. Nyckelordet är “att diskutera” då det är något många verkar ägna sig åt, till skillnad från att agera och handla utefter beprövade principer som fungerar, om och om igen.
2024-01-30

Missa inte våra frukostseminarier

PS. För dig som är VD eller Försäljningschef och vill ha mer konkreta tips på hur du ökar er försäljning har vi just nu följande kostnadsfria frukostseminarier inplanerade. Platserna är begränsade och erfarenhetsmässigt fylls de upp fort så boka din plats idag.
2024-01-25

Välkommen till TEAM Adviser Partner, Ingemar ”Ingo” Alsenfors

Adviser Partner fortsätter sin expansion och presenterar nästa förstärkning av TEAM Adviser Partner. Vi är mycket stolta att presentera vår senaste Sales Expansion Specialist Ingemar ”Ingo” Alsenfors. Ingemar utgår ifrån Göteborg och kommer hjälpa kunder runt om i hela Sverige. Med Ingemar i TEAMET innebär det att Adviser Partner nu har Göteborg som näst största verksamhetsort med inte mindre än sex konsulter stationerade lokalt.
2024-01-23

Del 2: Hur mycket kommmer du att sälja i år?

Det vi saknar nu är… hur många kundbesök kan säljkåren göra? Inte vad det gör idag, vilket troligtvis är färre än vad som är önskvärt om vi får referera till alla de försäljningschefer vi träffar, utan vad kan de göra, på riktigt, om alla tar i och slutar slösa bort sin tid? Jag kommer nedan att ge några förslag på hur antalet kundbesök kan öka från nuvarande nivå, men en sak i taget.
2024-01-18

Välkommen till TEAM Adviser Partner, Martin Larsen!

Det är med illa dold stolthet som vi presenterar Martin Larsen (lägg in @martin..)som ny franchisetagare, denna gång för Danmark. Adviser Partner har under många år arbetat med företag i Danmark, men från Sverige. Nu äntligen har vi en Sales Expansion Specialist på plats i Köpenhamn redo att ge service och hjälpa danska företag att expandera och öka sin försäljning i Danmark.
2024-01-16

Hur mycket kommer du sälja i år?

Att veta hur mycket din grupp och dina respektive säljare kommer att sälja redan innan det nya budgetåret har börjat eller att kunna styra säljavdelningen i rätt riktning under pågående budgetår, är inte svårt men samtidigt ett underskattat trick. Att ge dig själv och dina säljare trygghet och självförtroende så att ni kommer att nå de uppsatta målen, innan och under verksamhetsåret, är vad varje säljorganisation behöver. Det här är Del 1 av 2 i hur du räknar fram vilken aktivitet, affärsstorlek och skicklighet dina säljare behöver ha för att sälja det som de ska sälja!
2024-01-10

Frukostseminarier

PS. För dig som är VD eller Försäljningschef och vill ha mer konkreta tips på hur du ökar er försäljning har vi just nu följande kostnadsfria frukostseminarier inplanerade. Platserna är begränsade och erfarenhetsmässigt fylls de upp fort så boka din plats idag.
2024-01-09

Välkommen tillbaka!

Vi vill ta tillfället att varmt välkomna er tillbaka till ett nytt år! Nytt år ger som alltid nya möjligheter. Vi på TEAM Adviser Partner är i skrivande stund mycket laddade för året som kommer och ser fram emot att få hjälpa våra kunder med de över 2500 inbokade konsultationerna, säljutbildningarna och säljträningarna som redan ligger i våra kalendrar för årets första halva. Dessutom extremt glada över att vi idag med ett TEAM på 37 Sales Expansion Specialists runt om i hela landet, i Norge och i Danmark är mer rustade än någonsin för att hjälpa kunder att skapa expansion och ökad försäljning.
2023-12-20

Kommande frukostseminarier

För dig som är VD eller Försäljningschef och vill ha mer konkreta tips på hur du ökar er försäljning har vi just nu följande kostnadsfria frukostseminarier inplanerade. Platserna är begränsade och erfarenhetsmässigt fylls de upp fort så boka din plats idag.
2023-12-19

Julen närmar sig

På vår hemsida har du möjligheten att njuta av jullektyr, däribland våra tidningar Affluence och ett brett urval av artiklar. Vi hoppas att du får en stund för dig själv i jul - och att du finner skön läsning av vårt innehåll!
2023-12-07

Välkommen Stephen Berg till TEAM Adviser Partner

Adviser Partner fortsätter sin expansion och är mycket glada att välkomna en riktig stjärnvärvning till TEAM Adviser Partner. Vi är mycket stolta att presentera vår senaste Sales Expansion Specialist Stephen Berg. Stephen utgår ifrån Stockholm och kommer att hjälpa kunder runt om i hela Sverige och Skandinavien.
2023-12-06

Välkommen Carin Ericson till TEAM Adviser Partner

Adviser Partner fortsätter sin expansion och presenterar nästa stjärnvärvning som gjorts under Q3. Vi är mycket stolta att presentera vår senaste Sales Expansion Specialist Carin Ericson. Carin är bosatt i Göteborg och kommer att hjälpa kunder runt om i hela Sverige.
2023-12-05

The magic scale of selling

Att vara intresserad av kunden, är som försäljare den högsta nivån av fem, som en säljare men även en kund, kan genomgå under en säljcykel. Alla säljare och alla kunder kommer att ha en position på skalan, som presenteras nedan, under säljcykelns gång. Och troligtvis kommer den säljare som inte är medveten om detta mentala fenomen att röra sig upp och ner på skalan vid olika givna tidpunkter.
2023-11-30

Välkommen Monica Gunnarsson till TEAM Adviser Partner

Adviser Partner är under kraftig expansion och fortsätter att attrahera marknadens skarpaste hjärnor på området försäljning. För att kunna hjälpa fler kunder med att öka sin försäljning har vi hittills under Q3, 2023 rekryterat åtta stycken nya Sales Expansion Specialists. Idag är vi stolta över att välkomna vår senaste topprekrytering Monica Gunnarsson. Monica har som alla Adviser Partners Sales Expansion Specialist en mycket gedigen sälj och säljchefsbakgrund.
2023-11-28

Hard Sell – På rätt sätt! 

Varför Hard Sell säljer mer och ger helt nöjda kunder. Detta är en artikelserie i tre delar om vad som egentligen är viktigt i försäljning och också ett exempel på artiklar som verkligen läses innan rubriken och ordet Hard Sell ger dig fel uppfattning.
2023-11-23

Vi välkomnar Anders Lindström till TEAM Adviser Partner

Adviser Partner är under kraftig expansion och har under 2023 fortsatt att attrahera marknadens skarpaste hjärnor på området försäljning. För att kunna hjälpa fler kunder att öka sin försäljning har vi hittills i Q3 expanderat med sex nya Sales Expansion Specialists. Idag tar vi tillfället i akt att välkomna en ny topprekrytering till TEAM Adviser Partner.
2023-11-14

Hur bra säljcoachning görs metodiskt och med mätbara resultat

Att coacha säljare görs i många fall när det hinns med…vilket i praktiken innebär inte alls eller mycket sällan. Och det är lätt att förstå varför det kan bli så då försäljningschefen har en fullspäckad kalender och kanske också känner…hur ska jag konkret göra för att få mina säljare att prestera bättre än vad de gör idag? Vi kommer i en artikelserie om åtta delar gå till botten med vad är coachning egentligen och hur görs det effektivt, konkret och med rätt uppföljning?
2023-11-07

Resultat att uppnå för att nå målen

För den frågeställning du och säljaren nu ska resonera er fram till är följande: vilka resultat behöver du ha uppnått, för att nå ditt mål? Definitionen på ett resultat är följande: något som uppstår av att ett flöde eller förlopp fullbordas. Det är viktigt att förstå den definitionen. Resultat kommer när du fullbordar det som du sa att du skulle göra, inte före det. Resultatet kommer när du gör hela din Plan. Inte halva, en del av den eller 90 procent. Hela din plan ger dig ett resultat.
2023-10-31

En konkret metod för coachning

Alla bra system behöver ha en tydlig metod. Fundamentet i coachning är att de som blir coachade, förbättrar sina tillstånd, oavsett vad som coachas. Metoden för att coacha kallar vi för MPR, vilket är en förkortning för Mål – Plan – Resultat, vilket vi kommer att gå igenom i denna artikel.
2023-10-24

Villighet och ovillighet – Innan coachningen påbörjas.

Om tidigare artiklar beskriver vad du som Försäljningschef ska göra, så är Coachingspunkter hur du ska göra det. Coachningspunkterna kommer vi att börja gå igenom i nästa artikel, men innan det krävs först att förstå något annat. Att coacha någon till högre resultat kräver ett visst beteende från dig som Försäljningschef, samt en villighet från medarbetaren att bli coachad.
2023-10-17

Hur bra säljcoachning görs metodiskt och med mätbara resultat

Vad är en statistik? En Statistik är något vi mäter i en serie mot tid. Genom att just mäta det i en serie så får vi plötsligt ett tal eller en siffra att bli en statistik. Ett vanligt misstag är att förväxla ett tal eller en siffra, säg siffran 8 med att det är en statistik. En statistik blir det först om vi har åtminstone två siffror före 8:an. Exempel på det är: 4 -6-8. Nu har vi plötsligt en statistik att följa.
2023-10-03

Vad är säljcoachning egentligen?

Vi har i tidigare artiklar under hösten konstaterat att bra säljchefer jobbar med tre verktyg för att löpande göra sina säljare bättre, utbildning, träning och coachning. Definitionen på utbildning är, teori samt praktisk träning med verifiering av kunskapen. Träning är, mentalt eller fysiskt utmanande och utmattande övningar, vad är då coachning och när kommer det in i bilden?
2023-09-26

En riktig säljare… säljer!

Toppsäljaren tas ofta för given och alla räknar med att han eller hon ska göra sitt jobb, varje månad. Toppsäljaren själv har vant sig vid att vara en i gänget, och har sedan länge förstått att man i Sverige inte bör lyftas fram för mycket på grund av sina resultat, eftersom det kan få de mindre lyckade säljarna att känna sig dåliga eller misslyckade.
2023-09-19

Adviser Partner förlänger samarbetet med Djurgården Hockey!

Adviser Partner kommer under säsongen 23/24 fortsätta vara en stolt sponsor av Djurgården Hockey. Vi hjälper till på två sätt, ekonomiskt men kanske än viktigare genom att öka kunskapen för alla de företag och företagare som ingår i DIF Nätverket om hur de kan öka sin försäljning, bli mer lönsamma och skapa expansion för sina företag.
2023-09-05

Del 4 – Hur du som säljchef utbildar och tränar dina säljare till ökad försäljning! 

För att utbilda och träna så bör du känna till vad de orden betyder för något. Att ha en tydlig definition säkerställer att du gör rätt saker. Att ha en tydlig definition gör att du kan visa den för säljarna så att det förstår vad och varför ni gör som ni gör. Kort sagt: att de förstår syftet. Och det såg vi ju i förra artikeln att det är en nyckel till all inlärning.
2023-08-08

Superförsäljningschefer, Vd:ar och Toppsäljare! 

Vi vill passa på att välkomna er tillbaka till andra halvlek! Vi på TEAM Adviser Partner är i skrivande stund mycket laddade för hösten och ser verkligen fram emot att få hjälpa våra kunder med de runt 2500 säljstrategi konsultationerna, säljutbildningarna och försäljningschefsträningarna som redan är inbokade i våra kalendrar under hösten.
2023-06-20

PIGGY BACK – FÖRSÄLJNINGSCHEFENS VIKTIGASTE VERKTYG del 3

Piggy Back, eller sam-besök på ren svenska, är att följa med sina säljare ut på besök hos kunderna och genom detta, få säljarna att sälja mer än vad de hade gjort annars. En bra Försäljningschef lägger ned mycket tid på denna övning, då det, rätt gjort, ger mer kompetenta säljare och genom detta, högre försäljning. I en artikelserie om tre delar visar vi hur det går till. Det här är del 3.
2023-06-13

PIGGY BACK – FÖRSÄLJNINGSCHEFENS VIKTIGASTE VERKTYG del 2

När en Försäljningschef ska göra Piggy Back så bör man först etablera vilken variant av Piggy Back som ska genomföras. Enkelt indelat kan man se fyra olika varianter, och där det är av hög vikt att klara upp med säljaren, innan Piggy Backen ska ske, vilken variant som ska göras under det aktuella tillfället.
2023-06-06

PIGGY BACK – FÖRSÄLJNINGSCHEFENS VIKTIGASTE VERKTYG del 1

En bra Försäljningschef hjälper sina säljare att sälja mer. Om det råder ingen tvekan. En försäljningschef som hjälper sina säljare att sälja mer blir populär och åtråvärd av säljarna. Ändå kan man förvånas över hur få Försäljningschefer som använder sig utav det viktigaste verktyget som denne kan använda: Piggy Back.
2023-05-31

Referral Sales Summit 2023

Adviser partner är så glada att återigen bjuda in till Nordens största event inom referensförsäljning – Referral Sales Summit 2023! Markera den 16:e november i kalendern och haka på till Oscarsteatern i Stockholm. Det här är din chans att ta din säljstrategi till nya höjder!
2023-05-23

ATT GÖRA RIKTIGT BRA SÄLJMÖTEN DEL 3

Om det återigen är ett säljmöte och det är tydligt vad produkten av säljmöte ska vara, exempelvis: engagerade och entusiastiska säljare som når sitt veckomål, vad gör man då på mötet? Vilket ”DO” ska ske?
2023-05-16

ATT GÖRA RIKTIGT BRA SÄLJMÖTEN DEL 2

Ett bra säljmöte gör all skillnad. Varje Försäljningschef bör åtminstone ha ett säljmöte per vecka samt ett månadsmöte per månad. Till detta kan det komma kvartals- och halvårsmöten och definitivt ett årsmöte. I en artikelserie om fyra delar visar vi exakt hur de bästa säljcheferna gör för att alltid, alltid använda veckans viktigaste möte till att skapa högre försäljning. Här är del 2.