Senaste nytt
Vi har lanserat We love salespeople podden. Nytt avsnitt varannan vecka
Adviser Partner Europé AB är specialister på att hjälpa företag öka sin försäljning och har uppdrag inom de flesta branscher i det svenska näringslivet.
Läs mer om senaste nytt nedan, trevlig läsning!


20% av säljåret har redan passerat – men är ni på rätt kurs? För att nå försäljningsmålen krävs mer än ambition – det krävs kontroll över aktivitetsnivån. Genom rätt strategi för mötesbokning och kundbesök kan ni styra försäljningen istället för att reagera på den. Är det dags att justera kursen?
Upptäck hemligheten bakom att förvandla hela din organisation till en säljmaskin! I det senaste avsnittet av "We Love Sales People" visar säljexperten Dennis Ekwall hur medarbetare utan traditionell säljtitel kan bli dolda säljstjärnor. Genom att bryta ner fördomar, bygga förtroende och införa strukturerade processer delar Dennis tre kraftfulla insikter – förtroende, engagemang och struktur – som inte bara ökar försäljningen utan även skapar långsiktiga kundrelationer och ökad lönsamhet. Lyssna nu för att ta del av konkreta verktyg som kan lyfta din organisation till nya höjder!
Nytt avsnitt i We Love Sales People: Så lyckas du som svensk säljare i Norge
Vill du expandera din försäljning till Norge? I det senaste avsnittet av We Love Sales People delar Robert Johansson med sig av sina bästa tips från 18 år som säljare i Norge. Lär dig hur du prospekterar smartare, hanterar kulturella skillnader och stänger fler affärer på den nordiska marknaden.
20% av säljåret har redan passerat – men är ni på rätt kurs? För att nå försäljningsmålen krävs mer än ambition – det krävs kontroll över aktivitetsnivån. Genom rätt strategi för mötesbokning och kundbesök kan ni styra försäljningen istället för att reagera på den. Är det dags att justera kursen?
Upptäck hemligheten bakom att förvandla hela din organisation till en säljmaskin! I det senaste avsnittet av "We Love Sales People" visar säljexperten Dennis Ekwall hur medarbetare utan traditionell säljtitel kan bli dolda säljstjärnor. Genom att bryta ner fördomar, bygga förtroende och införa strukturerade processer delar Dennis tre kraftfulla insikter – förtroende, engagemang och struktur – som inte bara ökar försäljningen utan även skapar långsiktiga kundrelationer och ökad lönsamhet. Lyssna nu för att ta del av konkreta verktyg som kan lyfta din organisation till nya höjder!
Nytt avsnitt i We Love Sales People: Så lyckas du som svensk säljare i Norge
Vill du expandera din försäljning till Norge? I det senaste avsnittet av We Love Sales People delar Robert Johansson med sig av sina bästa tips från 18 år som säljare i Norge. Lär dig hur du prospekterar smartare, hanterar kulturella skillnader och stänger fler affärer på den nordiska marknaden.
Vill du öka träffsäkerheten i dina försäljningsprognoser? Den 13 mars bjuder vi in försäljningschefer och VD:ar till ett kostnadsfritt frukostwebbinarium om Pipeline Management. Få insikter, metoder och verktyg för att förbättra din pipelinehantering och prioritera rätt affärer. Anmäl dig idag!
Är mötesbokning via telefon en dött 2025?
I en värld där kalla samtal ofta känns som en kamp mot att komma fram, visar vi hur du kan vända motgångar till framgång. Lär dig nyckelstrategier för att fylla kalendern, bryta mentala barriärer och skapa värde i varje samtal. I detta tankeväckande avsnitt av "We Love Sales People" delar säljexperten Daniel Rouydel sina bästa insikter för att bemästra mötesbokning i modern B2B-försäljning. Är du redo att ta ditt säljarbete till nya höjder?
Vill du ta din coachning till nästa nivå och skapa långsiktig tillväxt? Med MPR-metodiken – Mål, Plan, Resultat – får du en tydlig struktur för att driva framgång och förbättra tillstånd hos individer och team.
Adviser Partner fortsätter att stärka teamet och välkomnar Daniel Karimson!
Med plus tio års erfarenhet av försäljning i olika nyckelroller, tar Daniel nästa kliv
då han står redo att hjälpa bolag att öka sin försäljning och skapa tillväxt!
Välkommen tillbaka till ett nytt säljår 2025.
Vi är redo att kickstarta 2025 tillammans med alla nya och befintliga kunder i Norden.
Nu gör vi 2025 till ett magiskt säljår tillsammans!
Vi på Adviser Partner vill rikta ett stort TACK till alla våra kunder, toppsäljare, superförsäljningschefer och samarbetspartners därute en riktigt, riktigt God Jul och en fantastisk avslutning på 2024.
Vad Är Valda Sanningar?
Valda sanningar är de övertygelser och uppfattningar vi bär med oss och väljer att tro på, ofta omedvetet.
Det är ämnet i We Love salespeoplepodden avsnitt 9 med Jonas Olofsson och Ilirian Krasniqi.
Ett fullspäckat avsnitt i ett spännande ämne utlovas, in och lyssna!
15 säljdagar kvar innan jul – vinn matchen idag!
Vad skiljer toppsäljare från mängden under årets sista dagar? Tag del av våra tips som gör skillnad och som vi ser toppsäljare har gemensamt!
I vårt avsnitt av WeLove SalesPeople snackar vi om hårt arbete, kreativitet och kundens framgång som drivkraft. Ta del av insikterna om hur de bästa avgör sina matcher på övertid – och gör 2024 till ett vinnande år.
Hur kan du som säljare vara i kontroll i dina säljcyklar och därigenom slippa att bli överraskad av motpart. Vi fördjupar oss i ämnet där det finna många fördelar och vinster med att vara i kontroll.
Adviser Partner fortsätter att stärka teamet och välkomnar Fadi Kalo!
Med arton års erfarenhet av försäljning i olika nyckelroller, tar Fadi nästa kliv
då han står redo att hjälpa bolag att öka sin försäljning och skapa tillväxt!
Referensförsäljning, en guldgruva rätt hanterat!
Vem vill inte få till heta leads? Det ör vad Episod 7 av We Love Salespeople podden kommer att handla om!
Att gå ifrån Passiv till Aktiv Referensförsäljning och överkomma de vanligaste metala hindren ifrån att fråga.
Ingen vill ha ett "förutsättningslöst möte"!
Vill du bli en säljare som kunder verkligen vill träffa?
Här är några avgörande steg för att sticka ut på marknaden för att skapa värde i varje kundmöte!
Läs dagens artikel!
Fem skäl till boom, hur noggrannhet ökar försäljningen, en riktig Game Changer! I avsnitt 6 av vår podcast "We Love Sales People - Sales Conversations med Jonas Olofsson" delar vår värd Jonas Olofsson och gästen Johan Amnå, erfaren säljare och konsult på Adviser Partner, med sig av värdefulla insikter om hur man går från att vara en budgetsäljare till en toppresterande säljare.
Hur dubblar man sin försäljning, varför Jante är ett problem och hur du sätter barriärbrytande mål, hur jag gick ifrån en budget till toppsäljare. I avsnitt 5 av vår podcast "We Love Sales People - Sales Conversations with Jonas Olofsson" delar vår värd Jonas Olofsson och gästen Henrik Nyström, erfaren säljare och konsult på Adviser Partner, med sig av värdefulla insikter om hur man går från att vara en budgetsäljare till en toppresterande säljare.
Bli en Mästare: Vikten av Modellering, Coachning och Att Ge Tillbaka i Försäljning
I en värld där konkurrensen är hårdare än någonsin, är det avgörande att ständigt sträva efter förbättring och utveckling. En av de mest effektiva strategierna för att nå toppen inom försäljning är att modellera mästare och ha en coach som kan vägleda dig på vägen. Men vad händer när du själv blir en mästare? Låt oss utforska varför dessa komponenter är så viktiga och hur de kan transformera din försäljningskarriär, samt kraften i att ge tillbaka.!
Lyssna på senaste avsnittet 4 av "We Love Sales People – Sales Conversations with Jonas Olofsson", där Jonas Olofsson och Conny Johansson diskuterar nycklarna till framgångsrik försäljning: accept, delavslut och avslut. Lär dig hur rätt frågor kan stärka din kundrelation, hur delavslut skapar en stegvis överenskommelse och varför avslut ska kännas naturligt. Oavsett om du är nybörjare eller erfaren säljare, erbjuder detta avsnitt värdefulla insikter som tar din säljprestation till nästa nivå. Lyssna nu och ta del av konkreta tips för att boosta din framgång i försäljningen!
Tid: Den Gemensamma Valutan
Tid är den enda resursen som är lika för alla. Oavsett om du är en VD för ett stort företag eller en nyanställd, har vi alla 24 timmar på ett dygn. Det innebär att vi har 1 440 minuter varje dag att förvalta. Det är vad vi gör med dessa minuter som skiljer oss åt. Effektiv tidshantering är nyckeln till framgång, och här är några insikter och metoder från Adviser Partners som kan hjälpa dig att maximera din tid.
Vad har sport och försäljning gemensamt? Mer än du tror. I detta avsnitt utforskar vi hur sporten formade mig som person och ledare. Genom disciplin, målfokusering och laganda lärde jag mig egenskaperna som skiljer en bra ledare från mängden. En stark ledare kan motivera, leda och skapa resultat, både på planen och i försäljning. Vi går in på djupet av vilka skillnader en bra ledare faktiskt gör – och varför det är avgörande i alla framgångsrika team och företag.
Att bli bättre är den bästa medicinen mot att bli sämre, ett fenomen som sällan diskuteras. Kompetens är den viktigaste valutan för framgång, och för att verkligen förbättras krävs mer än bara utbildning – det handlar om rätt teori, hård träning och regelbunden verifiering av resultat. I denna artikel undersöker vi de tre grundläggande faktorerna för effektiv utbildning och vikten av övervakad träning, som kan förvandla en medioker säljare till en toppsäljare. Är du redo att lära dig hur du kan öka din och ditt teams kompetens?
Adviser Partner Sales Expansion Golf Competition 2024 gick av stapeln i fredags på Kungsängen Kings
✨ Tack till alla deltagare och hålvärdar för en fantastisk dag på Adviser Partner Sales Expansion Golf Competition ⛳️
Klicka på artikeln för att läsa mer!
🚀Vill du öka dina avslut? 🚀
Dags att förstå varför kunden köper!
En framgångsrik försäljningsprocess börjar med att förstå varför människor köper. Många beslut grundas på två faktorer: logik och emotion. Och här är hemligheten: ju mer emotionell kunden blir, desto snabbare går köpet.
Hur man bygger TEAM, att organisera sig rätt och hur kärlek spelar in
Är tema för episod nummer 2 av We love sales People podden som släpps idag!
I ett avslöjande avsnitt av vår podd "We Love Sales People - Sales Conversations med Jonas Olofsson" delar vi med oss av djupgående erfarenheter kring teambildning. Vår värd Jonas Olofsson och gästen Cristian Tapia, Sales Expansion Specialist, diskuterar teamets kännetecken, delar lärdomar från tiden på Adviser Partner, och avslöjar de principer som gjort störst skillnad i arbetet med teambildning.
Klicka på artikeln för att läsa mer, och du hittar podden där poddar finns eller på vår Youtubekanal, I love salespeople.
Ett bra säljmöte gör all skillnad.
Ett säljmöte är ett produktionsmöte där syftet är att starta igång produktionen för veckan.
Ett väl genomfört säljmöte är inte bara en rutin – det är avgörande för att driva försäljningen framåt. I artikeln kommer vi att gå igenom vad varje säljmöte bör fokusera på.
Vi är mycket stolta att presentera vår första återvändare och senaste Sales Expansion Specialist Richard Kendrick.
Richards erfarenhet sträcker sig över 29 år inom försäljning, försäljnings- och företagsledning, med huvudsaklig inriktning mot teknik- och IT-branschen.
På Adviser Partner arbetar vi ständigt med att förstå och förmedla vad som gör vissa säljare till exceptionella toppresterare. I primäravsnittet av vår podd “WE love salepeople” delar vår VD Jonas Olofsson och vår Sales Expansion Specialist Daniel Hedh med sig av sina djupgående erfarenheter kring ämnet. De diskuterar toppsäljarens kännetecken, delar egna lärdomar från tiden på Adviser Partner, ger sitt bästa råd för att bli en toppsäljare och avslöjar den säljteknik som gjort störst skillnad i deras karriärer.
Vi vill passa på att välkomna er tillbaka till andra halvlek! Vi på TEAM Adviser Partner är i skrivande stund mycket laddade för hösten och ser verkligen fram emot att få hjälpa våra kunder med de runt 3000 säljstrategi konsultationerna, säljutbildningarna och försäljningschefsträningarna som redan är inbokade i våra kalendrar under hösten. Vi har som vi skrev i början på året bestämt oss för att 2024 ska bli vårt bästa år någonsin! Efter bra tempo i våras har vi i skrivande stund en laguppställning på 33 stycken Sales Expansion Specialists som står redo att hjälpa Er öka försäljningen ytterligare.
Goda resultat skapar hög moral eller enklare beskrivet: det blir kul igen! Glädje är nästa steg i triangeln för att nå mål: motivation – disciplin – glädje. Att göra något, bara för att det är kul att göra, är lätt när resultaten är tydliga och kännbara. När din glädje för dig framåt, är allt lätt och du är i ”zonen”. Zonen där varje person vill stanna och mjölka ur så mycket som möjligt av sina arbetsuppgifter eller helt enkelt livet i stort.
Förra veckan konstaterade vi att Motivation kommer i första hand ifrån att sätta upp ett utmanande mål.
Men inte ens det räcker i de flesta fall. Motivation kan trots detta, fluktuera. Och det är inget att oroa sig för om du förstår de två andra hörnen av den triangel som tillsammans skapar mål. Mål är arean av motivation – disciplin – glädje. Hur hänger det samman?
Vi är glada att tillkännage vårt partnerskap med Handelshögskolans SSE Business Lab, en av Europas ledande startupinkubatorer. SSE Business Lab har sedan starten 2001 stöttat över 290 företag, inklusive välkända framgångar som Klarna, Budbee och Voi Technology. SSE Business Lab blev av Financial Times 2024 utsedda till en av Europas ledande inkubatorer.
Motivation är fantastiskt och rotordet till motivation, motivus, vilket ordagrant betyder ”att sätta något i rörelse”. För det är vad motivation gör för en person: sätter den personen i rörelse framåt. Men framåt mot vad är ju frågan man då måste ställa?
Adviser Partner fortsätter sin expansion och presenterar nästa förstärkning av TEAM Adviser Partner. Vi är mycket stolta att presentera vår senaste Sales Expansion Specialist Ulf Hille- Dahl.
Johan Malmström har arbetat på Eniro sedan 2004 och hängt med under transformationsresan, från katalogföretag till Online bolag, inom Marketing Technology. De fyra senaste åren har han axlat rollen som säljdirektör vilket innebär ett ansvar för hela försäljningsorganisationen i Sverige med stort fokus på att modernisera affärsmodellen.
– Vi har gått från ett katalogtänk till att implementera marketing automation i våra säljprocesser. I min roll arbetar jag nära säljcheferna mot rätt intäkter, få nyckeltal och en välmående organisation, förklarar Johan.
Vi har konstaterat att en viktig nyckel är fasta tider för mötesbokning, varje vecka och att försäljningschefens jobb blir att säkerställa att tiden verkligen hålls, vi har också konstaterat att de fasta tiderna ändå har en tendens att falla bort ur kalendern. Vi ska nu titta på varför det blir så.
När en gemensam tid är bäst att ha finns det många åsikter om men det hela är verkligen enkelt. Frågan är inte när det är ”bäst att ringa” utan istället: ”när är det störst chans att den ni vil ringa till, kan svara och inte sitter i internmöten etc”. Genom att ställa er den frågan så kommer det bli uppenbart när det är bra respektive dåligt att ringa. Det handlar inte om att alla ska kunna svara jämnt när ni ringer utan det är ”ett-numbers-game”. När har ni störst chans att de svarar kontra lägst chans?
När en säljkår eller en enskild säljare bokar färre möten än vad som är överenskommits eller vad som är önskvärt finns det alltid två grundproblem som var för sig eller båda tillsammans är det som först måste rättas till. Dessa grundproblem är lätta att se och lätta att förstå, men adresseras alldeles för sällan.
Aktivitetsnivån är ofta det minst populära ämnet att diskutera med en grupp säljare. För även om insikten om vad som borde göras kontra det som görs finns, så är det obekvämt att konfrontera att man gör mindre än vad som är önskvärt. Och det är jobbigt att konfrontera ett sådant påstående som man innerst inne vet är sant. Att försöka slingra sig med att en högre aktivitetsnivå på något sätt skulle gå ut över kvaliteteten på det som görs, stämmer ytterst sällan. Hög kvalitet kräver snarare det omvända: att kvantiteten är hög och konstant.
Vid en försäljning så är det en rad moment som bör genomföras för att maximera chansen att kunden köper det jag föreslår för honom. För att förstå vilka moment en säljare ska göra måste vi först förstå varför en person väljer att handla någonting. För om vi inte vet vad det är som gör att en person köper, kan vi då bygga en effektiv säljprocess som leder till köp?
Mycket av det nya som sker i ett samhälle är naturligtvis bra. Säkert det mesta. Men det betyder inte automatiskt att allt är det, för alla. Under pandemin så ändrades spelreglerna för många säljavdelningar, av nödvändiga skäl och med medarbetarnas hälsa för ögonen och vem kan säga något negativt om det? Nya vanor och nya sätt att arbeta på, blev en ny standard för många företag.
Att öka sin kompetens, sin förmåga att skapa högre, önskade resultat, blir därför något att sträva efter, från första till sista dagen i livet. Och det är där utbildning kommer in. Utbildning som ger högre kompetens, kräver mer än bara ”utbildning”. Eftersom vi alla har gått i skolan så blandar vi ofta ihop ”utbildning” med ”skolan”, och då kan det bli heltokigt.
Att öka sin kompetens, sin förmåga att skapa högre, önskade resultat, blir därför något att sträva efter, från första till sista dagen i livet. Och det är där utbildning kommer in. Utbildning som ger högre kompetens, kräver mer än bara ”utbildning”. Eftersom vi alla har gått i skolan så blandar vi ofta ihop ”utbildning” med ”skolan”, och då kan det bli heltokigt.
I förra delen i den här serien diskuterade vi, varför lång erfarenhet många gånger skapar en sämre prestation, något som går emot allt vi fått lära oss och tro på. Det verkar hända något med många av oss efter en viss ålder. När den åldern är och när det sker, varierar från person till person, men om man inte är vaksam, kan det drabba vem som helst av oss. För den dagen, en person slutar att vilja bli bättre, är också samma dag då personen sakta men säkert blir lite sämre.
Det verkar hända något med många av oss efter en viss ålder. När den åldern är och när det sker, varierar från person till person, men om man inte är vaksam, kan det drabba vem som helst av oss. För den dagen, en person slutar att vilja bli bättre, är också samma dag då personen sakta men säkert blir lite sämre.
Säg det företag som inte vill få igång en fungerande Cross Selling. Det vill säga, att sälja olika produkter och tjänster, från olika säljavdelningar eller från varierande säljspecialister, men till samma kund. Ämnet kan ses som ett “hot topic” och diskuteras frekvent av många företag. Nyckelordet är “att diskutera” då det är något många verkar ägna sig åt, till skillnad från att agera och handla utefter beprövade principer som fungerar, om och om igen.
Att sälja mellan avdelningar – varför ska det vara så svårt?
Nämn det företag som inte vill få igång en fungerande Cross Selling. Det vill säga, att sälja olika produkter och tjänster, från olika säljavdelningar eller från varierande säljspecialister, men till samma kund. Ämnet kan ses som ett “hot topic” och diskuteras frekvent av många företag. Nyckelordet är “att diskutera” då det är något många verkar ägna sig åt, till skillnad från att agera och handla utefter beprövade principer som fungerar, om och om igen.
Adviser Partner fortsätter att expandera, vi är nu över 40 Sales Expansion Specialists som är franchisetagare av Adviser Partners alltmer konkurrenskraftiga erbjudande. Vi har lokal representation i åtta olika städer i Sverige samt Oslo i Norge och Köpenhamn i Danmark.
PS. För dig som är VD eller Försäljningschef och vill ha mer konkreta tips på hur du ökar er försäljning har vi just nu följande kostnadsfria frukostseminarier inplanerade. Platserna är begränsade och erfarenhetsmässigt fylls de upp fort så boka din plats idag.
Adviser Partner fortsätter sin expansion och presenterar nästa förstärkning av TEAM Adviser Partner. Vi är mycket stolta att presentera vår senaste Sales Expansion Specialist Ingemar ”Ingo” Alsenfors. Ingemar utgår ifrån Göteborg och kommer hjälpa kunder runt om i hela Sverige. Med Ingemar i TEAMET innebär det att Adviser Partner nu har Göteborg som näst största verksamhetsort med inte mindre än sex konsulter stationerade lokalt.