Senaste nytt
Adviser Partner Europé AB är specialister på att hjälpa företag öka sin försäljning och har uppdrag inom de flesta branscher i det svenska näringslivet.
Varför Hard Sell säljer mer och ger helt nöjda kunder. Detta är en artikelserie i tre delar om vad som egentligen är viktigt i försäljning och också ett exempel på artiklar som verkligen läses innan rubriken och ordet Hard Sell ger dig fel uppfattning.
Adviser Partner är under kraftig expansion och har under 2023 fortsatt att attrahera marknadens skarpaste hjärnor på området försäljning. För att kunna hjälpa fler kunder att öka sin försäljning har vi hittills i Q3 expanderat med sex nya Sales Expansion Specialists. Idag tar vi tillfället i akt att välkomna en ny topprekrytering till TEAM Adviser Partner.
Förra veckan tittade vi bland annat på vikten av att coacha med förståelse, med intention, och att coacha en sak i taget. Totalt har vi hittils tittat på sex punkter som du kan läsa i förra veckans artikel.
Varför Hard Sell säljer mer och ger helt nöjda kunder. Detta är en artikelserie i tre delar om vad som egentligen är viktigt i försäljning och också ett exempel på artiklar som verkligen läses innan rubriken och ordet Hard Sell ger dig fel uppfattning.
Adviser Partner är under kraftig expansion och har under 2023 fortsatt att attrahera marknadens skarpaste hjärnor på området försäljning. För att kunna hjälpa fler kunder att öka sin försäljning har vi hittills i Q3 expanderat med sex nya Sales Expansion Specialists. Idag tar vi tillfället i akt att välkomna en ny topprekrytering till TEAM Adviser Partner.
Förra veckan tittade vi bland annat på vikten av att coacha med förståelse, med intention, och att coacha en sak i taget. Totalt har vi hittils tittat på sex punkter som du kan läsa i förra veckans artikel.
Att coacha säljare görs i många fall när det hinns med…vilket i praktiken innebär inte alls eller mycket sällan. Och det är lätt att förstå varför det kan bli så då försäljningschefen har en fullspäckad kalender och kanske också känner…hur ska jag konkret göra för att få mina säljare att prestera bättre än vad de gör idag? Vi kommer i en artikelserie om åtta delar gå till botten med vad är coachning egentligen och hur görs det effektivt, konkret och med rätt uppföljning?
För den frågeställning du och säljaren nu ska resonera er fram till är följande: vilka resultat behöver du ha uppnått, för att nå ditt mål? Definitionen på ett resultat är följande: något som uppstår av att ett flöde eller förlopp fullbordas. Det är viktigt att förstå den definitionen. Resultat kommer när du fullbordar det som du sa att du skulle göra, inte före det. Resultatet kommer när du gör hela din Plan. Inte halva, en del av den eller 90 procent. Hela din plan ger dig ett resultat.
Alla bra system behöver ha en tydlig metod. Fundamentet i coachning är att de som blir coachade, förbättrar sina tillstånd, oavsett vad som coachas. Metoden för att coacha kallar vi för MPR, vilket är en förkortning för Mål – Plan – Resultat, vilket vi kommer att gå igenom i denna artikel.
Om tidigare artiklar beskriver vad du som Försäljningschef ska göra, så är Coachingspunkter hur du ska göra det. Coachningspunkterna kommer vi att börja gå igenom i nästa artikel, men innan det krävs först att förstå något annat. Att coacha någon till högre resultat kräver ett visst beteende från dig som Försäljningschef, samt en villighet från medarbetaren att bli coachad.
Vad är en statistik? En Statistik är något vi mäter i en serie mot tid. Genom att just mäta det i en serie så får vi plötsligt ett tal eller en siffra att bli en statistik. Ett vanligt misstag är att förväxla ett tal eller en siffra, säg siffran 8 med att det är en statistik. En statistik blir det först om vi har åtminstone två siffror före 8:an. Exempel på det är: 4 -6-8. Nu har vi plötsligt en statistik att följa.
Det finns några saker som skiljer agnarna från vetet när det gäller försäljningsledning och en av dessa saker är utan tvekan förmågan att leda, coacha och utveckla sin säljkår med utgångspunkt från statistik!
Vi har i tidigare artiklar under hösten konstaterat att bra säljchefer jobbar med tre verktyg för att löpande göra sina säljare bättre, utbildning, träning och coachning. Definitionen på utbildning är, teori samt praktisk träning med verifiering av kunskapen. Träning är, mentalt eller fysiskt utmanande och utmattande övningar, vad är då coachning och när kommer det in i bilden?
Toppsäljaren tas ofta för given och alla räknar med att han eller hon ska göra sitt jobb, varje månad. Toppsäljaren själv har vant sig vid att vara en i gänget, och har sedan länge förstått att man i Sverige inte bör lyftas fram för mycket på grund av sina resultat, eftersom det kan få de mindre lyckade säljarna att känna sig dåliga eller misslyckade.
Adviser Partner kommer under säsongen 23/24 fortsätta vara en stolt sponsor av Djurgården Hockey. Vi hjälper till på två sätt, ekonomiskt men kanske än viktigare genom att öka kunskapen för alla de företag och företagare som ingår i DIF Nätverket om hur de kan öka sin försäljning, bli mer lönsamma och skapa expansion för sina företag.
Att träna är: Mentalt eller fysiskt utmanande och utmattande, med ett tydligt syfte. För att vara träning behöver det vara utmanande eller utmattande i någon form, annars är det inte träning. När man tränar, så blir man trött och det, antingen om det är fysiskt eller mentalt, är det första tecknet på att det är träning!
För att utbilda och träna så bör du känna till vad de orden betyder för något. Att ha en tydlig definition säkerställer att du gör rätt saker. Att ha en tydlig definition gör att du kan visa den för säljarna så att det förstår vad och varför ni gör som ni gör. Kort sagt: att de förstår syftet. Och det såg vi ju i förra artikeln att det är en nyckel till all inlärning.
En person som inte har något syfte med att vara i utbildningsrummet eller att läsa, t.ex. denna artikel om hur du förbättrar din säljkårs prestation, kommer inte heller ta till sig materialet. Denna universella princip är också viktig att förstå när man ska lära sin personal något.
Förra veckan tittade vi på Kunskapstrappan och vad som händer när du försöker träna dina säljare när de tror att de vet. Nu tittar vi på det andra kunskapshindret som är viktigt att förstå för att kunna göra dina säljare bättre!
Adviser Partner har sedan 2002 utbildat, tränat och coachat tusentals säljare och säljchefer till ökad försäljning. Vi har sett att en av de saker som skiljer de absolut bästa säljcheferna därute från övriga är deras förmåga att själva, genom utbildning och träning hela tiden göra sina säljare bättre
Vi vill passa på att välkomna er tillbaka till andra halvlek! Vi på TEAM Adviser Partner är i skrivande stund mycket laddade för hösten och ser verkligen fram emot att få hjälpa våra kunder med de runt 2500 säljstrategi konsultationerna, säljutbildningarna och försäljningschefsträningarna som redan är inbokade i våra kalendrar under hösten.
Piggy Back, eller sam-besök på ren svenska, är att följa med sina säljare ut på besök hos kunderna och genom detta, få säljarna att sälja mer än vad de hade gjort annars. En bra Försäljningschef lägger ned mycket tid på denna övning, då det, rätt gjort, ger mer kompetenta säljare och genom detta, högre försäljning. I en artikelserie om tre delar visar vi hur det går till. Det här är del 3.
När en Försäljningschef ska göra Piggy Back så bör man först etablera vilken variant av Piggy Back som ska genomföras. Enkelt indelat kan man se fyra olika varianter, och där det är av hög vikt att klara upp med säljaren, innan Piggy Backen ska ske, vilken variant som ska göras under det aktuella tillfället.
En bra Försäljningschef hjälper sina säljare att sälja mer. Om det råder ingen tvekan. En försäljningschef som hjälper sina säljare att sälja mer blir populär och åtråvärd av säljarna. Ändå kan man förvånas över hur få Försäljningschefer som använder sig utav det viktigaste verktyget som denne kan använda: Piggy Back.
Adviser partner är så glada att återigen bjuda in till Nordens största event inom referensförsäljning – Referral Sales Summit 2023! Markera den 16:e november i kalendern och haka på till Oscarsteatern i Stockholm. Det här är din chans att ta din säljstrategi till nya höjder!
I förra veckan beskrev vi hur ett effektivt och produktivt säljmöte har tre distinkta delar: Bakåt, Tema och Framåt, vi gick noggrant igenom bakåt nu ska vi titta närmare på de andra två delarna.
Om det återigen är ett säljmöte och det är tydligt vad produkten av säljmöte ska vara, exempelvis: engagerade och entusiastiska säljare som når sitt veckomål, vad gör man då på mötet? Vilket ”DO” ska ske?
Ett bra säljmöte gör all skillnad. Varje Försäljningschef bör åtminstone ha ett säljmöte per vecka samt ett månadsmöte per månad. Till detta kan det komma kvartals- och halvårsmöten och definitivt ett årsmöte. I en artikelserie om fyra delar visar vi exakt hur de bästa säljcheferna gör för att alltid, alltid använda veckans viktigaste möte till att skapa högre försäljning. Här är del 2.
Adviser Partner har under säsongen 22-23 sponsrat Djurgården Hockey samt Affärsnätverket. Det har varit fantastiskt att få vara en del av DIF och den stora och stolta DIF-familjen! Att få vara med under matcher men även få ge kunskap och idéer till Affärsnätverket hur de företag som ingår där kan öka sin försäljning, bli mer lönsamma och skapa expansion för sina företag har varit givande för alla parter.
Stefan som har ett gediget förflutet inom försäljning, kommer närmast från Gåshaga Kafferosteri som VD där han efter ett imponerande jobb tagit bolaget till nästa nivå. Stefan axlar rollen på Adviser Partner som Vice VD med uppdraget att få hela bolaget att öka försäljningen, ta in nya framgångsrika franchise-partners samt säkerställa att Adviser Partner jobbar smartare, mer effektivt samt gör varje sak rätt.
Ett riktigt bra säljmöte gör all skillnad. Varje Försäljningschef bör åtminstone ha ett säljmöte per vecka samt ett månadsmöte per månad. Till detta kan det komma kvartals- och halvårsmöten och definitivt ett årsmöte.
Efter 21 år verksamhet i Sverige, med kunder över hela Europa, USA, Afrika och Asien, expanderar nu Adviser Partner till Norge.
Det är med illa dold stolthet som vi presenterar Robert Johansson som ny franchisetagare, denna gång för Norge. Adviser Partner har under många år arbetat med företag i Norge, men från Sverige. Nu äntligen har vi en Sales Expansion Specialist på plats i Oslo, redo att ge service och hjälpa norska företag att expandera och öka sin försäljning i Norge.
Definitionen på spel-tillstånd är: En känsla av vällust och handling sammantaget som skapar energi och syften.
Spel-tillstånd är ett mycket speciellt emotionellt tillstånd som får en person eller grupp att uppnå resultat som annars inte kunnat ha nåtts.
För visst är det skillnad på att gå till jobbet eller delta i ett spel?
Vi har under tre veckor publicerat artiklar som adresserar hur de absolut bästa av de bästa säljarna tänker och agerar när de, hela tiden, alltid letar efter nya potentiella kunder eller ingångar till de kunder de vill sälja till. De prospekterar alltid för att kunna upprätthålla en perfekt HIT-list!
Adviser Partner har under hela 2022 och starten på 2023 fortsatt vår expansion. Under Q1 2023 har vi rekryterat och onboardat fem nya Sales Expansion Specialists för att kunna hjälpa fler kunder att öka sin försäljning. Idag tar vi tillfället i akt att välkomna en ny stjärnrekrytering till TEAM Adviser Partner. Vi är mycket stolta att presentera Daniel Roydel. Daniel utgår ifrån Stockholm och kommer att jobba med kunder över hela landet.
Det finns en stolthet hos de säljare vi träffar som ”alltid har på sig sin prospekteringshatt”. De är de säljare som ÄR säljare, djupt nere i sin identitet och inte bara måndag – fredag kl 9-17:00. De är de säljare som om man frågade dem: ”vem är du”, utan tvekan som första idé om vem de är, skulle svara: ”säljare”. Och en bra säljare letar alltid, hela tiden efter nya potentiella kunder eller ingångar till de kunder de vill sälja till. De prospekterar alltid för att kunna upprätthålla en perfekt HIT-list! I en artikelserie om tre delar visar vi hur de säljare som ÄR säljare gör för att hela tiden hitta nya potentiella kunder. Det här är den tredje och sista delen i artikeln.
Adviser Partner fortsätter vår starka expansion och tillväxt. Vi har under första kvartalet 2023 växt med inte mindre än fem nya Sales Expansion Specialists. Vi är mycket stolta att välkommna Christer Bergman till TEAM Adviser Partner. Christer utgår ifrån Jönköping och kommer att jobba med kunder över hela landet.
Det finns en stolthet hos de säljare vi träffar som ”alltid har på sig sin prospekteringshatt”. De är de säljare som ÄR säljare, djupt nere i sin identitet och inte bara måndag – fredag kl 9-17:00. De är de säljare som om man frågade dem: ”vem är du”, utan tvekan som första idé om vem de är, skulle svara: ”säljare”. Och en bra säljare letar alltid, hela tiden efter nya potentiella kunder eller ingångar till de kunder de vill sälja till. De prospekterar alltid för att kunna upprätthålla en perfekt HIT-list! I en artikelserie om tre delar visar vi hur de säljare som ÄR säljare gör för att hela tiden hitta nya potentiella kunder. Det här är del 2.
Det finns en stolthet hos de säljare vi träffar som ”alltid har på sig sin prospekteringshatt”. De är de säljare som ÄR säljare, djupt nere i sin identitet och inte bara måndag – fredag kl 9-17:00. De är de säljare som om man frågade dem: ”vem är du?”, utan tvekan som första idé om vem de är, skulle svara: ”säljare”. Och en bra säljare letar alltid, hela tiden efter nya potentiella kunder eller ingångar till de kunder de vill sälja till. De prospekterar alltid för att kunna upprätthålla en perfekt HIT-list! I en artikelserie om tre delar visar vi hur de säljare som ÄR säljare gör för att hela tiden hitta nya potentiella kunder.
Vi har under fyra veckor publicerat artiklar om hur du genom att sätta dina säljare i spel-tillstånd får dem att prestera på nivåer de inte själva trodde var möjligt.
Då ämnet verkar vara mycket intressant för säljchefer och VD:ar genomför vi ett ett kostnadsfritt frukostseminarie på temat.
Spel-tillstånd är ett mycket speciellt emotionellt tillstånd som får en person eller grupp att uppnå resultat som annars inte kunnat ha nåtts. Definitionen på spel-tillstånd är: En känsla av vällust och handling sammantaget som skapar energi och syften.
Hur sätter en Försäljningschef rätt barriär? Genom korrekta postulat. Ett postulat är en påstådd sanning för mig själv. Alla människor postulerar hela dagarna, så mycket och ofta att få ens är medvetna om det. Postulatet, som är något som varje framgångsrik idrottare använder sig utav, är starten på den goda eller onda spiralen som en person kan befinna sig i.
Spel-tillstånd är ett mycket speciellt emotionellt tillstånd som får en person eller grupp att uppnå resultat som annars inte kunnat ha nåtts. Definitionen på spel-tillstånd är: En känsla av vällust och handling sammantaget som skapar energi och syften.
Som vi har tittat på i tidigare artiklar vi publicerat kräver effektiv försäljningsledning noggrann planering för att nå dit vi vill. Ju mer tid som läggs på förberedelse och planering desto säkrare blir ni att nå rätt resultat. Ju mindre tid som läggs i början på ett projekt, desto mer får man lita till hoppet att det blir som det ska bli. Nu blir plötsligt tur mer viktigt att ha för nå rätt resultat, men allt pekar på att tur mer verkar hamna hos den som planerar väl.
Aktivitetsnivån är ofta det minst populära ämnet att diskutera med en grupp säljare. För även om insikten om vad som borde göras kontra det som görs finns, så är det obekvämt att konfrontera att man gör mindre än vad som är önskvärt. Och det är jobbigt att konfrontera ett sådant påstående som man innerst inne vet är sant. Att försöka slingra sig med att en högre aktivitetsnivå på något sätt skulle gå ut över kvaliteteten på det som görs, stämmer ytterst sällan. Hög kvalitet kräver snarare det omvända: att kvantiteten är hög och konstant.
Vi har under de senaste fyra veckorna publicerat mycket uppskattade artiklar om hur det finns två grundläggande problem kring att öka sin aktivitetsnivå.
I denna artikel har vi punktat kort fakta och verktyg i frågan.
Det finns en falsk logik som säger att inget är viktigare än att ta ett möte med en potentiell eller befintlig kund, oavsett när det sker. Om det möte ska ske, på den tid jag som säljare har avsatt för min mötesbokning, så blir lösningen många gånger att ta mötet och därigenom inte respektera den planerade mötesbokningstiden.
När en gemensam tid är bäst att ha finns det många åsikter om men det hela är verkligen enkelt. Frågan är inte när det är ”bäst att ringa” utan istället: ”när är det störst chans att den ni vil ringa till, kan svara och inte sitter i internmöten etc”. Genom att ställa er den frågan så kommer det bli uppenbart när det är bra respektive dåligt att ringa. Det handlar inte om att alla ska kunna svara jämnt när ni ringer utan det är ”ett-numbers-game”. När har ni störst chans att de svarar kontra lägst chans?
När en säljkår eller en enskild säljare bokar färre möten än vad som är överenskommits eller vad som är önskvärt finns det alltid två grundproblem som var för sig eller båda tillsammans är det som först måste rättas till. Dessa grundproblem är lätta att se och lätta att förstå, men adresseras alldeles för sällan.
Aktivitetsnivån är ofta det minst populära ämnet att diskutera med en grupp säljare. För även om insikten om vad som borde göras kontra det som görs finns, så är det obekvämt att konfrontera att man gör mindre än vad som är önskvärt. Och det är jobbigt att konfrontera ett sådant påstående som man innerst inne vet är sant. Att försöka slingra sig med att en högre aktivitetsnivå på något sätt skulle gå ut över kvaliteteten på det som görs, stämmer ytterst sällan. Hög kvalitet kräver snarare det omvända: att kvantiteten är hög och konstant.
Vi har under de senaste fyra veckorna publicerat mycket uppskattade artiklar om hur det finns två grundläggande problem kring att öka sin aktivitetsnivå.
En grymt rolig tillbakablick på 2022 var att se Adviser Partner inta Avicii Arena! Kollegan Jonas Wallentinsson hade förmånen att i samband med en av våra kunders Globala Sälj Kick Off hjälpa över 2000 säljare samtidigt! Som alltid med Adviser Partner handlar budskapet om hur du, oavsett nivå idag gör för att öka försäljningen ytterligare!
Vi vill ta tillfället att varmt välkomna er tillbaka till ett nytt år! Nytt år ger som alltid nya möjligheter. Vi på TEAM Adviser Partner är i skrivande stund mycket laddade för året som kommer och ser fram emot att få hjälpa våra kunder med de över 2000 inbokade säljstrategi konsultationerna, säljutbildningarna och säljträningarna som redan ligger i våra kalendrar för årets första halva.