Conny Johansson

Sales and Communication Coach

Brinner för att tända gnistan i varje säljare – från blyg potential till toppresultat

Jag heter Conny Johansson och har över 20 års erfarenhet inom försäljning, en passion som jag fann redan i tidig ålder. Jag satt ofta utanför vårt hus och sålde teckningar och annat som jag tillverkat själv.Jag har en bakgrund inom många olika yrken, men drogs alltid till försäljning. Där har jag utvecklat en förmåga att sälja produkter och tjänster som man kan klara sig utan vid en första anblick, men det blir mycket bättre när man köper av mig. För mig är jag den enda som kan påverka min egen verklighet och med den insikten har jag möjlighet att hjälpa andra att inse hur deras verklighet och liv blir bättre.

  • Jag kommer från en entreprenörsfamilj, så att starta eget kändes naturligt när jag kom i kontakt med Adviser Partner. Som person är jag ödmjuk, strukturerad och mycket noggrann. Mina kunder kan alltid lita på att mina svar är väl genomtänkta och anpassade efter deras behov.

    Förutom säljare arbetar jag mycket med att coacha icke-säljare, som tekniker och projektledare, främst inom säljprocesser. Jag är en blyg kille som gärna håller mig i bakgrunden. Och den resan jag själv har gjort inom området försäljning gör att jag förstår att nästan vem som helst kan bli en toppsäljare. Den insikten gör att jag kan bekräfta andra och deras potential och hjälper människor att förstå vad de är kapabla till.

    Jag är också väldigt engagerad i nykundsmötesbokning, ett område där jag efter många år som säljare har utvecklat en särskild styrka. Efter att ha bokat flera tusen egna säljmöten i min karriär, vet jag av egen erfarenhet hur man ska lägga upp ett samtal för att maximera chansen att personen på andra sidan luren ska se vinsten av att träffa mig.

    Med mina två stora intressen i livet, familjen och musik, hämtar jag inspiration och energi och det tar jag med mig varje dag i mötet med mina kunder. På Adviser Partner hjälper jag företag att nå nya höjder genom skräddarsydda säljstrategier och mötesbokning som öppnar dörrar till framgång. Låt mig visa dig hur vi tillsammans kan förvandla möjligheter till konkreta resultat – kontakta mig idag och låt oss skapa något stort!

BOKA MÖTE
Jag blev kontaktad av Conny på Adviser Partner och fastnade direkt för upplägget med ”Sales Health Check”. Vår säljkår har fått nya tips och vägledning för en ökad försäljning. Vi har bland annat kontaktat nya kunder i ett så kallat ”Ringrace”. Det resulterade i 24 bokade nykunds-besök och 14 av dem är kunder hos oss nu.
— Christian Sundebron
Försäljningschef
Colmec AB
Vi kom i kontakt med varandra och satsade på traditionell säljutbildning med olika tekniker bl a invändningshantering. Detta blev för oss värdefullt i vår säljvardag vilket vi har nytta av än idag. Conny Johansson är duktig på att förmedla kunskap och skapar engagemang.
— Tony Wittgren
VD
ABUS Kransystem AB

Vanliga frågor

  • Många många hundra av våra kunder saknar en uttalad säljkår i början av vårt samarbete. Det jag ofta gör är att hjälpa till med att tydliggöra vilka som har ansvaret för företagets kundarbete. För det vi vet är att 100% av ett företags intäkter kommer från försäljning, oavsett om det är försäljning mot makthavare, andra företag eller privatpersoner. Om ingen bär ansvaret för försäljning, kommer vi som bolag tappa en stor del av den potential som vi har.

    Alla våra kunder har sina unika strukturer. Ett företag behöver inte ha säljare på heltid för att passa oss. Utan snarare är vi en ännu bättre partner när de som ”säljer” hos vår kund har en delad roll. Ofta är det projektledare som inte bara ska sälja, utan sedan även utföra projektet som sålts.

  • Vi kan nästan räkna med att oförutsedda saker kommer hända under programmets gång. Vi planerar noggrant men följer också regelbundet upp under programmets gång så att vi gör just det som ni kommer tjäna mest på.

    Vi blandar inte säljare från olika företag, vilket gör att det är just ERT nuläge som kommer avgöra vad vi gör vid varje tillfälle.

  • Detta är inte sant. Vi mäter andra saker än säljsumman. Detta gör att vi kan se att handlingar görs som inte gjordes innan. Detta gör att vi vet att effekten Ökad försäljning kommer som en naturlig del, även om säljcykeln är längre än programmets längd.

    Ett mål med de flesta av våra program är inte bara att öka försäljningen, utan även korta ner säljcykeln. Även om den fortsatt är lång, så kortar vi ofta ner den rejält genom en smartare säljprocess som ger högre kontroll på kundens köpresa. 

    Dessutom brukar ett företag sällan börja med noll säljcykler i början av programmet. Med träningen som programmet ger brukar man även kunna se ökad försäljning i de pågående processerna.

  • ALLA med kundkontakt. Oavsett om det är ekonomiavdelningen som bara skickar någon enstaka påminnelse, så är de en del i företagets gemensamma PR. En kund som känner sig dåligt behandlad för att man råkat missa att betala i tid 1 gång av 100, är en kund som kommer känna ett litet styng av irritation när de ser och hör vårt företagsnamn.

    När vi kommer till de som levererar våra tjänster, som snickare, elektriker, städare, chaufförer, fastighetsskötare, konsulter osv osv, har de ännu större påverkan på om vår målgrupp får positiva känslor eller negativa känslor när vårt varumärke nämns.

  • Vi har en arbetsmetodik där vi gör en noggrann undersökning i början av samarbetet. Vi har verktyg för att genomlysa ett företags säljorganisation där vi tittar på de 14 viktigaste områdena som alla leder till ökad försäljning. Vi analyserar och väljer i samråd med kunden ut de absolut viktigaste områdena för just dem.

    Sedan gör vi en avstämning inför varje pass så att inget vitalt behöver ändras för att uppnå målet med programmet.

BOKA MÖTE

Accept, delavslut och avslut

I detta poddavsnitt delar jag, Conny Johansson, med mig av mina insikter om accept, delavslut och avslut i säljprocessen. Tillsammans med Jonas Olofsson, VD på Adviser Partner diskuterar jag hur jag som säljare, trots min blyga natur, har lärt mig att skapa förtroende och bygga starka kundrelationer genom att lyssna och fokusera på kundens behov. Vi utforskar varför äkta accept är nyckeln till framgång, hur man undviker att vara för påstrid och vikten av att förenkla erbjudanden för att göra dem lätta att köpa. Lyssna för konkreta tips som kan lyfta din säljprestation till nästa nivå!

Från den blyga grabben till toppsäljare - kan jag då kan du

I denna korta film berättar jag om glädjen att bli utnämnd till "Månadens säljare" oktober 2023 på Adviser Partner. Från att ha varit den blyg killen som körde buss och lastbil till toppsäljare – min resa visar att allt är möjligt med rätt inställning. Jag älskar att hjälpa VD:ar och säljchefer att lyfta sina team och skapa nöjdare kunder. Låt mitt segertal inspirera dig!

Kontakta mig