Från brottning till försäljning – disciplin som gör dig helt oslagbar i varje affär
Mitt namn är Henric Barck och jag är säljcoach på Adviser Partner. Jag har jobbat med försäljning och företagsutveckling sedan 1995 – i allt från globala koncerner till snabbväxande start-ups. Det som driver mig är nyfikenheten på människor, företag och affärer – och glädjen i att hjälpa säljteam bli ännu vassare på sitt hantverk.
-
Min grund kommer från brottarmattan. Sporten gav mig ett sammanhang och glädje i att tävla och utvecklas. Men, den lärde mig också värdet av disciplin och hårt arbete. De erfarenheterna har följt med mig in i affärslivet – där samma principer gäller: utveckling sker när man tränar, utmanar sig själv och har roligt längs vägen.
Jag började säljkarriären på Johnson & Johnson, där jag fick en ovärderlig utbildning i försäljning och ledarskap. Sedan dess har jag varit säljchef, VD och entreprenör – främst inom Life Science. Oavsett bransch handlar framgång alltid om tre saker:
en tydlig säljprocess, relevanta KPI:er och en kultur där man ständigt vässar sitt sälj.Adviser Partner blev en möjlighet att kombinera kraften i ett kunnigt team med friheten att vara sin egen.
Idag får jag energi av att se mina kunder lyckas. När de når bättre resultat – genom nya insikter, bättre metoder och modet att utmana status quo i sina kundrelationer – är känslan lika stark som när jag själv stänger en affär.
Vill du veta hur ni kan få ut mer effekt av ert säljteam? Låt oss ta ett kort samtal och se om vi är en match.
“Med hjälp av Adviser Partner har vi effektiviserat vårt säljarbete genom att strukturera och arbeta proaktivt med tydliga mål. Tack vare Henrics stöd har två av våra helt nya medarbetare fått bättre självförtroende och visat tydliga förbättringar i sina resultat.”
Försäljningschef
AB Lennart Månsson International
“The work with Adviser Partners, especially with Henric as a coach, is very fruitful. My sales guys are way more motivated and starting to work more systematically.
That is a first big step for more efficiency and better results. We will not be stopping practicing and we will book new trainings soonest. Many thx for your professional help, anytime again!”
Director Sales, Marketing & Business Development
VM Building Solutions
Ofte stilte spørsmål
-
Ett starkt säljteam byggs inte på slumpen – det byggs på tydlighet. När alla i teamet förstår hur ni faktiskt säljer – vilka steg kunden går igenom, vad som krävs i varje fas och hur framdriften mäts – skapas fokus och samspel. Ni börjar prata samma språk, identifiera vad som stoppar affärer och se var ni kan växa som grupp.
Resultatet blir mer aktivitet, fler affärer, bättre samarbete och en kultur där utveckling blir en naturlig del av försäljningen. När säljprocessen blir tydlig – då blir framgång möjlig att upprepa.
-
De starkaste kundrelationerna är inte alltid de mest bekväma – utan de mest äkta.
När förtroendet finns vågar man utmana: ställa de viktiga frågorna, dela insikter och hjälpa kunden att tänka ett steg längre.Att utmana handlar inte om att skapa konflikt, utan om att skapa utveckling. I en stark relation finns tillit nog att tillsammans utforska nuläget, ställa frågor som öppnar upp och identifiera behov kunden kanske inte ens sett själv.
När säljaren har en tydlig metod för hur man frågar, lyssnar, summerar, bekräftar och kopplar till förslag på förbättringar – då blir det naturligt, inte riskfyllt, att utmana.
-
Det är lätt att hamna i allmänna statusuppdateringar – ofta med diskussioner om varför något inte fungerar. Lösningen är Pipeline Management – en enkel men kraftfull struktur för fokuserade och framåtdrivande samtal. Förutsättningen är att ni har en gemensam idé kring er säljprocess. Pipeline Management handlar i korthet om:
Översikt – skapa en gemensam bild av vad som är på ingång och igångsatt. Var befinner sig affärerna i sin mognadsnivån?
Deep Dive – välj tillsammans 2–3 konkreta affärsmöjligheter vid varje tillfälle (t.ex. varje vecka).
Coaching – för varje vald affär, titta på var den befinner sig och varför. Vad är nästa steg och varför? Vilket stöd behövs för att ta det?
Med den strukturen blir varje samtal effektivt, relevant och utvecklande.
Du får bättre överblick och kan coacha där det gör mest skillnad – utan att ta över säljarens ansvar.