Ökad försäljning med struktur och energi
Jag heter Robert Johansson och är en del av Adviser Partner, där jag med en direkt och empatisk approach hjälper företag att växa genom bättre försäljning. Med nyfikenhet och kreativitet arbetar jag med säljteam och icke-säljare, som ingenjörer och IT-konsulter, för att bygga starka säljstrukturer och en kultur som driver resultat. Jag är öppen för dialog som löser hinder och stärker säljkulturen.
-
Min passion är att optimera försäljning genom att förnya säljmetoder för högre effektivitet, hjälpa experter att kommunicera sitt värde för leadsgenerering, skapa behovsanalyser som bygger tillit och snabbar upp säljprocessen, samt säkra kundaccept för smidigare avslut.
Jag anslöt mig till Adviser Partner efter rekommendation från en vän, imponerad av deras material och möjligheter. Att etablera Adviser Partner på den norska marknaden var en perfekt match. Efter tre år är det ett av mina bästa karriärbeslut.
Med energi från sportfiske och Luleå HF-fandom sprider jag glädje och humor i mitt arbete. Jag är här för att lyssna, utmana och leverera lösningar som gör skillnad. Hör av dig så tar vi din försäljning till nästa nivå – med fokus och ett leende!
“Vi i SATS har hatt gleden av å jobbe med Robert i Adviser Partner i en årrekke nå, og vi er veldig fornøyde med å kunne bruke Robert sin kompetanse til å coache våre selgere i deres salg og karrierekurs. Robert er profesjonell, fleksibel og ikke minst veldig kunnskapsrik innenfor sitt felt. Tilbakemeldingene vi mottar fra våre ansatte som har gått igjennom hans kurs-moduler er utelukkende positive. På kort tid ser vi en kort utvikling av våre selgere som gir varige resultater. Vi vil varmt anbefale både Robert og Adviser Partner videre.”
Teamleader Private Sales
SATS
“Samarbeidet med Adviser Partner har vært verdifullt for oss i Blue Lice fra dag én. For første gang har vi fått innsikt i hvordan man kan trene på salg gjennom et strukturert system. Dette har hjulpet oss med å flytte fokuset fra produktet til kundens faktiske behov, noe som har resultert i flere kundemøter og en mer målrettet dialog om verdien vi kan skape for dem.”
CEO
Blue Lice
Vanliga frågor
-
Tren på hvordan selge med integritet. Fageksperten er stolt av sin rolle som ekspert og vil heller være rådgiver enn selger. Hvis eksperten skal selge så må det være med kundens beste i fokus. Det må man trene på over tid!
-
Det handler nesten alltid om to ting; 1. Struktur, og 2. Trening på riktig budskap. Man må vite når man skal gjøre hva med hvem. Hvordan ser planleggingen av salget ut i dag? Hvilket verdibudskap ønsker vi å formidle? Er det ulikt verdibudskap mot ulike kundesegmenter og roller? Disse temaene må være klinkende klart og det må trenes på hvordan utføre best mulig.
-
Fokus på hvordan kunden kan få det bedre. Det handler ikke om hvor mange løsninger/produkter/tjenester du kan utføre. Det handler om hvilken løsning kunden trenger for å få det bedre. Hvis du har 20 slides om ditt selskap, og kunden bare er interessert i det som stod på bunnen av slide 7, da har du brukt altfor mye tid på å skryte om deg selv og altfor lite tid på å spørre kunden om dennes behov, utfordringer og muligheter. Med andre ord; klassisk behovsanalyse.
Affärskultur & säljkultur - skillnader i olika länder
I detta poddavsnitt av We Love Sales People träffar jag med Jonas Olofsson, VD Adviser Partner, och dissekerar affärs- och säljkulturer – vad skiljer Sverige från Norge, Danmark eller Tyskland för att krossa internationella mål? Vi grävde i kulturella nyanser som beslutsprocesser, relationsbyggande och kommunikationsstilar som kan sabba eller boosta din expansion. Nyckeln? Anpassa din säljstrategi med lokal empati, strukturerad kreativitet och autentiska kundmöten – annars bommar du. Lyssna nu och lås upp din gränsöverskridande säljpower!