Så förvandlar du LinkedIn från tidsbov till säljmaskin: 3 insikter från Tomas Wesander

Välkommen till en ny säsong av We Love Sales People! I säsong 3 breddar vi vyerna och bjuder in externa experter för att dela med sig av sina vassaste strategier. Först ut är Tomas Wesander, medgrundare av Stella Sales och en av rösterna i Stjärnsäljarpodden.

Många säljare upplever LinkedIn som en tidstjuv – ett oändligt flöde av "corporate bullshit" som sällan leder till konkreta affärer. Men tänk om plattformen, rätt använd, kunde minska din mötesbokningstid från 20 timmar i veckan till bara 3? I vårt senaste avsnitt delar Tomas med sig av sin resa från att ha hatat LinkedIn till att bygga hela sin affärsmodell kring det. Här är tre avgörande insikter för att lyckas:



1. Synlighetens hemliga sås: Våga vara personlig

Den största anledningen till att företag misslyckas på LinkedIn är att de kommunicerar som opersonliga pressavdelningar. Engagemang skapas inte av logotyper, utan av människor. Tomas Wesanders framgångsrecept är att spegla den person du är i ett fysiskt möte, även på LinkedIn.


"Vi pratar om att välj tre områden som du alternerar om på LinkedIn där en av de områdena berör mer passion, dig som person, och så två andra områden som berör mer din expertis."


Genom att kombinera expertinlägg med innehåll som visar din personlighet och dina intressen bygger du en genuin relation med ditt nätverk. Det handlar inte om att bli privat, utan om att vara personlig och bygga det förtroende som är avgörande för all B2B-försäljning.


2. Från PR till mötesbokning: Synlighet är bara halva jobbet

Att publicera ett värdeskapande inlägg i veckan är grunden för att bygga ditt varumärke och skapa "PR inne" – en positiv bild hos din målgrupp. Men 97 % av de som ser dina inlägg kommer aldrig att kontakta dig på eget initiativ.


"Om det bara syns. Då är vi liksom i PR-marknadsföringsfacken. [...] Den andra delen av två, det är ju att boka möten. Och det mest effektiva sättet, det är ju att skriva till sina kontakter på LinkedIn och fråga om de vill ses."


För att gå från synlighet till försäljning krävs ett aktivt marknadsföringsjobb. Tomas avsätter själv en timme varje måndag för att skriva till mellan 100 och 300 av sina befintliga kontakter, vilket resulterar i 3–5 bokade möten. När du kombinerar ett starkt personligt varumärke (PR) med proaktiv mötesbokning (marknadsföring) händer det saker på riktigt.


3. "Gnugg och stjärnglans": Framgång handlar om att göra jobbet

Den absolut vanligaste fallgropen är att man gör för lite eller ingenting alls. Många vet vad de borde göra, men väldigt få gör det kontinuerligt. Tomas och hans kollegor använder två ledord: "gnugg och stjärnglans". Stjärnglans handlar om att våga vara sig själv , medan gnugg handlar om att ha ett system och disciplinen att följa det – varje vecka, utan undantag.


"Det här handlar ju inte om att göra någonting, en stötinsats, någon gång. [...] Om du köper in oss på en föreläsning eller två tillfällen, då kommer ni få inspiration. Det kommer inte att förändra något beteende en gång av hundra. Så är det."


Framgång på LinkedIn, precis som i all försäljning, är inte komplicerat. Det handlar om att ha en tydlig process och att faktiskt göra jobbet.


Vill du höra hela samtalet och få fler konkreta tips?

Lyssna på hela avsnittet med Tomas Wesander för att dyka djupare i hur du kan maximera din försäljning med hjälp av LinkedIn.

Vill du utveckla ditt säljteam?

Vill du se hur Way of Sales och vårt arbetssätt kan stärka din försäljningsledning? Boka ett samtal med någon av våra Sales Expansion Specialists. Maila oss på expansion@adviser-partner.se Eller hitta kontaktuppgifter till våra coacher på www.adviser-partner.se

Nästa
Nästa

Att vässa säljteamet inför 2026