Säljmyter och lyssnandets kraft – därför finns ingen “rätt” säljartyp

Slå hål på säljmyterna: därför vinner lyssnaren affären Snabb, högljudd, alltid “på” – bilden av den perfekta säljaren lever kvar. Men dagens B2B-kunder belönar något helt annat: relevans, förtroende och förmågan att förstå. I detta avsnitt gästar Henrik Kristiansson och utmanar de mest seglivade myterna om försäljning – med exempel från golvet och insikter du kan använda direkt. I samtalet delar Henrik Kristiansson med sig av flera ovärderliga strategier.


Här är 3 av de insikter du inte vill missa:

  1. Det finns ingen “rätt” säljartyp – kontext avgör

    Stereotypen om “snackpellen” sitter djupt, men den håller inte för verkligheten. Olika affärer kräver olika beteenden och kompetenser. En säljare som briljerar i transaktionell miljö kan fallera i komplexa cykler – och tvärtom. Henriks uppmaning är tydlig: släpp idén om urtypen och börja matcha säljstil till köpmiljö, kund och fas i köpresan.

    “Så då kanske vi kan slå hål på den myten nu då? Och säga att det finns egentligen ingen precis säljartyp, eller?” – Henrik Kristiansson

  2. Lyssnandets kraft slår “mest snack”

    Det är lätt att förväxla talang för ord med förmåga att sälja. Men lyssnande handlar inte om att vara tyst – det handlar om att förstå. Henrik beskriver hur tystare röster ofta får större tyngd just för att de väljer sina ord väl. Den som verkligen hör kunden kan skapa relevans snabbare och leda samtalet mot affär.

    “De här som inte säger så mycket... när de väl säger någonting så brukar det bli ganska tyst i rummet. Då brukar människor lyssna.” – Henrik Kristiansson

  3. Från torget till LinkedIn: varför “låta mest” inte räcker längre

    Historiskt kunde den som syntes och hördes mest vinna – med torghandlarens “kom och köp”-logik. I dag är informationsövertag och tillit avgörande. Henriks historiska blinkning sätter fingret på skiftet: din röst måste bära relevans, inte volym.

    “Då handlade det förmodligen om att låta mest och synas mest.” – Henrik Kristiansson

Detta är bara en bråkdel av den kunskap Henrik Kristiansson delar med sig av. Vill du höra hela samtalet, få fler konkreta exempel och djupdyka i hur du matchar säljstil till kund och situation? Lyssna på hela avsnittet av We love salespeople i din poddapp.

Vill du och ditt säljteam få verktygen för att implementera dessa strategier och nå nya nivåer? Adviser Partner hjälper er att bygga en säljkultur som presterar. Kontakta för att lära dig mer om vår beprövade metodik.

Nästa
Nästa

Säljkultur som levererar – från värderingar till beteenden med Daniel Rouydel