Mötesbokning som konst – Fredrik Hellstrands hemliga pitch för att fylla din kalender
Du sitter på kontoret en torsdagsmorgon. Din säljare har precis ringt sin 23:e potentiell kund denna vecka. Telefonen lade på efter 15 sekunder. Du frågar vad han sa. Han skakar på huvudet: "Jag är inte helt säker. Det kändes rätt när jag sa det."
Det här är problemet med mötesbokning i de flesta säljorganisationer. Det finns ingen strategi. Det finns bara ... vibes.
Fredrik Hellstrand har tillbringat år med att bygga säljkulturer som faktiskt levererar. Han förstår frustrationen djupt. Och i sitt senaste samtal med Jonas Olofsson i podcasten "We love salespeople" delar han tre grundläggande insikter som kan transformera hur ditt säljteam bokar möten.
I samtalet delar Fredrik med sig av flera ovärderliga strategier. Här är 3 av de insikter du inte vill missa:
1. Telefonen är inte död – Du är bara för rädd att använda den
Varje försäljningschef talar om att "mötesbokning har förändrats". LinkedIn, e-post, automation, video. Det stämmer att alternativen finns. Men här är sanningen som få vågar säga högt:
Telefonen är fortfarande det mest effektiva sättet att boka möten.
Fredrik har data på detta. Adviser Partner har testat, mätt och dokumenterat det. Och ändå – nästan ingen använder det konsekvent.
"Jag upplever fortfarande än idag, telefonen har levt kvar i alla mina roller och bolag, som har varit det mest effektiva sättet att komma i kontakt," säger Fredrik. Men han skyndar att tillägga något kritiskt: det betyder inte att du ignorerar andra kanaler. Du kompletterar med dem. Telefonen är basen.
Varför då? Eftersom det kräver mod att ringa. Det är personligt. Det kan inte automatiseras. Och det är därför det fungerar.
Vad du kan göra: Om du inte använder telefon aktivt i dag, börja härinfrån. Inte som huvudstrategi – som grund. Testa det under två veckor. Mät resultatet. Du kommer att bli överraskad.
2. Din Försäljningschef Kan Inte Lära Andra Hur Man Gör Det – Och Det Är Ett Problem
Här är den irrita
nde sanningen: de flesta försäljningschefer kan själva boka möten. De gör det bra. Men kan de lära det till sitt team?
Nästan aldrig.
"Det vet inte... man kan veta hur man gör. Men det betyder inte att man förstår varför det funkar eller exakt hur man gör," förklarar Fredrik och refererar till något han kallar för kunskapstrappan.
Det finns sju steg på denna trappa, men vi stannar oftast på steg två: "Jag vet hur man gör det själv." Vi springer på automatisk pilot när vi ringer. Vi har utvecklat instinkter.
Det problemet är att instinkter inte skalar. Din bästa säljare kan göra det perfekt. Men kan han förklara det för tre andra kollegor på ett sätt som gör att de kan reproducera samma framgång?
Troligtvis inte.
"Man får till det, men får man göra på sitt sätt. Men det sättet kanske inte alls fungerar för andra," säger Fredrik och identifierar själva cellgiftet i många säljorganisationer: brist på dokumenterad process.
Vad du kan göra: Sätt dig ner med dina bästa mötesbokare nästa vecka. Ställ dessa frågor: Vad säger du när någon svarar? Vad är ditt första mål? Vad gör du om de säger nej? Skriv det ner. Det är nu din mötesbokningspitch. Det är nu något som kan läras.
3. Din Mötesinbjudan Skapar eller Förstör Mötet – Mycket Innan Det Börjar
Du har gjort jobbet. Din pitch fungerade. Potentialen sa ja. Du skickar mötesinbjudan.
Och sen? Den glöms bort. Den hamnar mellan 47 andra möten i kalendern. Eller värre – den slängs i spam.
Fredrik är orolig över detta. Väldigt orolig. Eftersom mötesinbjudan är inte bara en kalenderpost – det är din sista chans att skapa intresse och förtroende innan mötet börjar.
"Det är två saker som är viktiga," säger han. "Intresse och förtroende."
Intresse skapas genom att tydligt visa varför mötet är värt 60 minuter av deras liv. Förtroende skapas genom verifiering: vem är du, vad har du gjort tidigare, vilka liknade företag har du arbetat med?
Och här kommer detaljen som få pratar om: ämnesraden.
"Ämnesraden är viktig," säger Fredrik enkelt. "Det är det första man säger i kalendern."
De flesta skriver bara "Möte" eller "Samtal med [företag]". Fredrik skriver något som faktiskt skapar relevans. Något som säger: det här mötet skapar värde för dig.
Exempel: Istället för "Möte – Adviser Partner" skriver du: "Öka försäljningen – utforska möjligheter tillsammans med Adviser Partner och [andra liknande företag]."
Är det längre? Ja. Är det värt det?
"Jag tror att lägga de extra 37 sekunderna på mötesinbjudan tror jag är väl investerade sekunder," säger Fredrik.
Vad du kan göra: Skapa två-tre varianter av mötesinbjudningar – med olika ämnesrader, olika syftesformuleringer, olika testimonials. Använd signatures/templates i din e-postklint. Pilota vilken som fungerar bäst. Sedan – standardisera den.
Detta är bara en bråkdel av den kunskap Fredrik delar med sig av. Vill du höra hela samtalet, få fler konkreta exempel och djupdyka i mötesbokningsstrategi, säljteamsledning och hur du överför kunskap i din organisation?
Vill du och ditt säljteam få verktygen för att implementera dessa strategier och nå nya nivåer? Adviser Partner hjälper er att bygga en säljkultur som presterar. Vi kombinerar beprövad metodologi med praktisk coaching för att transformera ditt säljteam. Vad som började som "Vi älskar försäljare" är nu en fullständig plattform för säljutveckling.
Kontakta oss för att lära dig mer om vår beprövade metodik Way of Sales – och hur vi kan implementera detta i din organisation redan denna månad.